Prolog |
|
BG |
Riksradion i Malmö presenterar veckans pausfågel, Birger ”Ballongen” Bengtssons bravader. |
|
|
BG |
Följande har hänt. |
SS |
Birger Ballongen Bengtsson har just återvänt efter att ha tillbringat en vecka i ett eremitkollektiv i Nepal. |
GB |
Där han bland annat lärde sig meditera till fyra… |
BG |
…och sen var det kafferast till halv fem. |
SS |
Efter kaffepausen övade han sig i att bota lama. |
BG |
Vilket var fort gjort eftersom Dalai Lama helt enkelt led av skoskav. |
BBB |
Köp ett par större skor. |
Dalai Lama |
Varför har jag inte tänkt på det själv? |
GB |
Kvällsövningarna bestod i huvudsak av navelskådning. |
Röst |
Titta. En navel. |
BG |
Och kurserna anordnas av SIDA. |
SS |
Vilket är en förkortning av Se Inte De Andra. |
GB |
Vilket i sin tur är en förkortning. |
BG |
Eh, hur kort då? |
SS+GB |
Tretti centimeter. |
Generalen |
Halt! |
Dalai Lama |
Nä, inte halt. Det är bara sviterna av skoskavet. |
Generalen |
Fattar jag rätt… |
Alla |
Förmodligen inte. |
Generalen |
…så utspelar sig veckans handling på Himalayas topp. |
Alla |
Fel! |
Generalen |
Varför blandar ni då in Dalai Lama? |
BG |
Tja, vi tyckte det gav en liten exotisk touch. |
SS |
På hemvägen gick Ballongen igenom allt vad han hade lärt sig… |
GB |
…och en glasruta. |
|
Krash. |
BG |
Under tiden hade Barbro den heliga… |
|
Lösnäsans beskyddare. |
BG |
…och Torsten slagit runt ordentligt… |
SS |
…beroende på en tillfällig blixthalka. |
GB |
Skadorna blev omfattande. Två meter trottoar förklarades för katastrofområde. |
BG |
Men Barbro och Torsten klarade sig helskinnade. |
SS |
Det var kommunen som skinnade dem helt… |
GB |
…för att täcka kostnaderna för den trasiga trottoaren. |
Generalen |
Det här låter som öppet gatuvåld. |
BG |
Denna oförutsedda kostnad plus Ballongens kursavgift i Nepal hade gjort att de nu var helt utan pengar. |
Akt 1 |
|
|
Hemma hos Ballongen. |
|
Klocka tickar i bakgrunden. |
BBB |
Det var tidigt på morgonen. Frukosten, som bestod av löskokt vatten och surrogatersättning, stod på bordet. Jag stod vid fönstret och tittade in. Med hjälp av ett fickteleskop kunde jag läsa morgontidningen som låg på frukostbordet. Plötsligt fick jag syn på en annons som sa: |
AP |
Fem tusen kronor till den som åtager sig att flytta ett piano från ett rum till ett annat. Sökande hänvisas till köksingången. |
Torsten |
Det skulle ju lösa alla våra ekonomiska problem. |
BDH |
Ballongen. Jag tycker du ska söka med detsamma. |
BBB |
Efter vadå? |
Torsten |
Jobbet, såklart. |
BBB |
Javisst, ja. Kommer du ihåg var du la det, Torsten? |
BDH |
Torsten menar att du ska söka jobbet i tidningen. |
BBB |
Aha, är det där du har lagt det? |
Torsten |
Annonsen. Du som är så stark kan ju flytta ett piano från ett rum till ett annat på fem minuter. |
BBB |
Fyra. |
BDH |
Tre. |
Torsten |
Två. |
BBB |
En. |
|
Badoom. |
BBB |
Mooot köksingången. |
|
Men först, some music. |
Akt 2 |
|
BG |
Ballongen har alltså rusat till köksingången för att försöka få det utannonserade jobbet att flytta ett piano från ett rum till ett annat mot den oerhörda betalningen av 5000 kronor. |
|
Vid köksingången. |
|
Gatubrus i bakgrunden. |
BBB |
Nu ska vi se. Köksingången. Aah, då är det här. Jag knackar på. |
|
Klicketiklicketiklick. |
BG |
Samtidigt, inne i huset, vankar Alias Persson… |
|
B5. |
BG |
…omkring. |
|
Inne i huset. |
|
Dämpat gatubrus i bakgrunden. |
AP |
Lismail, det är han. Min svurne ärkefiende. Göm dig. Fort. |
|
Svisch. |
AP |
Var blev han av? |
LH |
Jag är här. |
AP |
Var? |
LH |
Här. Jag har klätt ut mig till golvlampa med skärm på huvudet. |
AP |
Skickligt. Men hur kan det komma sig att du lyser? |
LH |
Enkelt. Jag har stoppat ena handen i väggurtaget och då lyser de två andra händerna med 40 watt var. |
AP |
Ja, ja, ja, ja. Har man anställt en gästarbetare från yttre rymden som hantlangare, då får man också vara beredd på det mesta. |
|
Klicketiklicketiklick. |
AP |
Ja, ja, ja, jag kommer! Bara han nu inte genomskådar min förklädnad. |
|
Dörr öppnas. |
BBB |
Gomorron frun. |
AP |
Ett ögonblick. |
|
Slår ett telefonnummer. |
AP |
Hallå? Är det SMHI? Hur är utsikterna? Verkligen? Tack. |
|
Lägger på luren. |
AP |
Ni hade rätt. Det är en god morgon. Jag hoppas ni ursäktar att jag öppnar i morronrocken. |
BBB |
Har ni en dörr i morronrocken? |
AP |
Hi-hi-hä-hä-hi-hi-hi. Kom in. |
BBB |
Hä-hä-hä-hä-hä-hä. Tack. |
|
Dörr stängs. |
BBB |
Det är jag som är Birger Ballongen Bengtsson. |
AP |
Vilket närminne ni måste ha. |
BBB |
När? |
AP |
Nyss. |
BBB |
Jaha. Eh, ja, jag har kommit för att flytta pianot. |
AP |
Vad bra. |
BBB |
Mm. Det var en snygg golvlampa ni har där borta. |
LH |
Tack så mycket för komplimangen. |
BBB |
Kan den tala? |
AP |
Ja, den tog en korrespondenskurs. |
BBB |
Va? Kan den läsa också? |
AP |
Självklart. Det är ju en läslampa. |
Producenten |
Alltså Persson, va. Kontrollrummet här. Inga såna krystade vitsar, va. Ska det va nåt så ska det va handfasta underlivsskämt eller så, alltså. Kom igen nu, boys. Sidan fyra i manus. |
AP |
Här är en stol. Varsågod och sitt. |
BBB |
Tack, men jag föredrar att stå. |
AP |
Ställ er på stolen då. |
BBB |
Tack. |
AP |
Får det lov att vara en banan? |
BBB |
Nej tack, jag försöker sluta. |
AP |
Jag förstår. Nåväl, här har ni 5000 kronor för att ni flyttar ett piano. |
BBB |
Mmm, 5000 kronor för att flytta ett piano. He. Det är ju som att stjäla gottis från ett barn. |
AP |
Kostar gottis verkligen så mycket nu för tiden? |
BBB |
Ja, allt går ju upp. Nå, var har ni pianot? |
AP |
Ett litet ögonblick bara. Först vill jag att ni skriver på det här kontraktet, där ni förbinder er att flytta pianot från ett rum till ett annat rum för 5000 kronor. |
BBB |
Klart jag skriver på. Har ni nåt bläck? |
AP |
Varsågod. |
BBB |
Tack. |
|
Slurp. |
BBB |
Oh, gud vad jag var törstig. |
AP |
Dricker ni alltid bläck. |
BBB |
Nä, nä, bara när jag är törstig. Eh, nu ska vi se här. Jag skriv… Birger Ballongen Bengtsson |
|
Skriver under. |
BBB |
Sådärja. |
AP |
Är det säkert att ni inte vill ha en banan? |
BBB |
Nej tack, jag har precis fimpat en. Var har ni nu pianot? |
AP |
Det står i Lützen. |
BBB |
Är det en tidning? |
AP |
Nej, det är en ort i Tyskland. Pianot står i ett rum på ett museum där och nu ska ni flytta det hit till det här rummet. |
BBB |
Jag har blitt lurad, aaaaa… |
|
Duns. |
BG |
För de av er som inte har TV så kan vi tala om att han svimmade. |
AP |
Fort, Lismail. Gå igenom hans fickor. |
LH |
Varför det, högvälborne Alias Persson? |
|
B5. |
AP |
Nej, nej, nej, nej, nej, Lismail. Inte så. För det här speciella fallet har jag antagit ett nytt alias. Nämligen Kaj. Dimmornas Kaj. |
LH |
Inte nu igen, boss. Vi har inte råd att hålla på och trycka nya visitkort hela tiden. |
AP |
Trams. När vi får hit pianot kommer vi att bli rika som troll. Nå, vad hittar du i hans fickor? |
LH |
Ett signerat foto av Ballongen Bengtsson, en grammofonskiva med Frank Sinatra och 5000 kronor. |
AP |
Vi snor skivan. Göm dig, nu kvicknar han till. |
BBB (sjunger) |
Gomorron, gomorron. Hör fåglar sjunga glatt… V-v-vad hände? Var är jag? Vem vet? |
AP |
Ni är i Sverige. |
BBB |
Vilket nummer? |
AP |
7B. Vill ni ha en banan? |
BBB |
Nej tack, jag får sån svår hosta av dem. Eh, vänta! Nu minns jag, ni lurade mig att frakta hit ett piano från Tyskland för futtiga 5000 kronor. |
AP |
Det stämmer. Och kom ihåg att du har skrivit på kontraktet. Så uppfyller du det inte, så stämmer vi dig för kontraktsbrott. |
BBB |
Aj, aj, aj, aj, oj, oj, oj, oj. |
LH |
Boss. |
AP |
Jas. |
LH |
Hur ska vi kunna bli så rika på ett gammalt piano? |
AP |
Det är inte vilket piano som helst. Det är nämligen det piano som Gustav den andre Adolf spelade på i slaget vid Lützen. Det är värt en förmögenhet. |
LH |
Hur då? |
AP |
Det ska jag förklara för dig. |
|
Men först lite musik… |
Akt 3 |
|
BG |
Med mycket nedslaget humör återvänder så Ballongen hem. Han sätter in Torsten och Barbro i problemet och en liter mjölk i kylskåpet. |
|
Hemma hos Ballongen. |
|
Klocka i bakgrunden. |
BBB |
Så ligger det alltså till. Vad ska vi göra? |
BDH |
Blanda inte in mig. |
BBB |
Varför inte det? |
BDH |
Det är ju olagligt. Man får inte stjäla pianon i muséer i Lützen. Det har jag läst någonstans. |
BBB |
Jamen, vad ska vi göra? Jag har ju skrivit på ett kontrakt. |
Torsten |
Ja, lugna ner dig, Ballongen. Vi struntar i alltihop. Eftersom det är olagligt så vågar de aldrig stämma dig för kontraktsbrott. |
BBB |
Omöjligt. |
Torsten |
Ja, det är det jag säger. |
BBB |
Fullständigt uteslutet. |
BDH |
Visst, det är ju det Torsten säger. |
BBB |
Kommer aldrig på fråga. |
Torsten |
Att du äntligen kan ta ditt förnuft tillfånga, Ballongen. |
BBB |
Aldrig i livet. Skulle Ballongen Bengtsson inte fullfölja ett kontrakt han har skrivit på? Min pålitlighet skulle ifrågasättas överallt. De skulle dra in min kredit i banken. |
Torsten |
Det har de redan gjort. |
BBB |
Där ser du. |
BDH |
Du blir en brottsling, Ballongen. |
BBB |
Då får jag bli det. En Ballong står vid sitt ord. |
Torsten |
Då är enda lösningen att åka till Tyskland och hämta pianot och leverera det och sen lura av dem det igen och lämna tillbaks det. |
BBB |
Bra, Torsten. Var får jag allt ifrån? |
BDH |
Manuskriptet. |
BBB |
Vi måste till Lützen. |
Torsten |
Lützen. Det ligger ju i Östtyskland. Det måste ju vara det piano som Gustav den andre Adolf spelade på i slaget där, 1632. |
BDH |
Menar du att det är ett begagnat piano? |
Torsten |
Visst, det är värt förmögenheter. |
BBB |
Hur många då? |
Torsten |
Tre. |
BBB |
Tre förmögenheter? Det är inte lite, det. |
Torsten |
Har du ditt pass, Ballongen? |
BBB |
Nej, det är utgånget. |
Torsten |
När kommer det tillbaka? |
BBB |
Ingen aning. Det skulle bara ut och köpa Expressen. |
Torsten |
Du får skaffa ett nytt. Kom. |
|
Går därifrån. |
|
I passutlämningskontoret. |
|
Skrivmaskinsknatter i bakgrunden. |
BBB |
Goddag. Eeh, jag måste ha ett pass, meddetsamma. |
Tjänsteman |
Kan ni stärka er identitet? |
BBB |
Nej. |
Tjänsteman |
Kan ni stärka den här frackskjortan åt mig? |
BBB |
Nej. |
Tjänsteman |
Har ni någon legitimation? |
BBB |
Varsågod, här är ett signerat foto av mig själv, som barn. |
Tjänsteman |
Som barn? Ni är ju alldeles skallig. |
BBB |
Ni håller det ju upp och ner. |
Tjänsteman |
Aha. Det duger inte. Har ni inget annat? |
BBB |
Jo, jag har en gammal grammofonskiva med Frank Sinatra som är min. |
Tjänsteman |
Får jag höra. |
BBB |
Jädrar, den är borta. |
Tjänsteman |
Ledsen, då kan jag inte hjälpa er. |
Torsten |
Kan ni inte ställa några frågor till honom så att han kan bevisa att han verkligen är Birger Ballongen Bengtsson? |
Tjänsteman |
Jovisst. Vet ni att kommun kommer av latinets communis och betyder gemensam? |
BBB |
Ja. |
Tjänsteman |
Rätt. Vet ni att paragonit är en ljus glimmerart? |
BBB |
Ja. |
Tjänsteman |
Rätt. Vet ni att Visby stift omfattar 3 kontrakt, 21 pastorat och 92 församlingar. |
BBB |
Neej. |
Tjänsteman |
Försvinn. Här får ni min själ inget pass. |
|
Svisch. |
|
Utanför passutlämningskontoret. |
|
Gatubrus i bakgrunden. |
BBB |
Vad ska vi nu göra, Torsten? |
Torsten |
Jag ska nog försöka fundera ut nånting. |
|
Men först lite musik |
Akt 4 |
|
BG |
Hur ska nu Ballongen och Torsten komma till Lützen, för att kunna stjäla Gustav den andre Adolfs piano? |
SS |
De kan gömma sig som fripassagerare på en lastbåt. |
GB |
De kan kapa ett flygplan och tvinga piloten att flyga dit. |
BG |
Nej. Tar för lång tid. Jag tro vi tar och använder vårt gamla vanliga trick för snabba och oförklarade förflyttningar. |
|
Svish. |
|
I Lützen. |
|
Hamnljud i bakgrunden. |
BBB |
Oh, det gick fort. Var är vi? |
Torsten |
I Lützen. Jag känner igen det på dimman. |
BBB |
Det är inte dimma. Det är rök från bananer. |
Torsten |
Vad är skillnaden? |
BBB |
Sexton och femti. Konstigt. Hon som lurade på mig det här uppdraget rökte bananer. |
BG |
Betyder detta att uppdragsgivaren, som ju inte var någon annan än Alias Persson… |
|
B5 |
BG |
…är i Lützen? Klart han är. Han har ju inte fått vara med sen sidan sju. |
LH |
Men, högvälborne dimmornas Kaj, varför åker vi hit? Ballongen skulle ju ta hem pianot till oss. |
AP |
Visserligen. Men han kanske behöver lite hjälp på vägen. Han får ta alla riskerna och vi tar pianot. |
LH |
Femotenalt genitaliskt. |
AP |
Den östtyska polisen är inte att leka med. |
Polis |
Wollen sie leka kurragömma mit mich? |
AP |
Nåja, ingen regel utan undantag. |
LH |
Men vad skall vi göra egentligen? |
AP |
Vi håller oss i bakgrunden så länge, så får vi se. |
BG |
Samtidigt har Ballongen och Torsten trevat sig fram till det museum där Gustav den andre Adolfs piano hålls fången. |
|
Utanför muséet. |
|
Hamnljud i bakgrunden. |
Torsten |
Nu ska vi se. Här har jag en karta över muséet. Hjälp mig att veckla ut den. |
|
Prassel. |
BBB |
Jag tar den här ändan. |
Torsten |
Vad är det för skala? |
BBB |
Do, re, mi, fa, sol, la, ti, do. Det var en stor karta. |
Torsten (skriker) |
Jaa! Verkligen! Jag har en bit där det står ”Karl Marx’ allé”. |
BBB |
Torsten, du har kommit alldeles fel. Gå rakt fram och ta sen andra gatan till vänster till du kommer fram till ett stort torg. Sen går du till höger i fyra kvarte… |
|
Wooosch. Krasch. |
Torsten |
Jag tog en taxi. Det var för långt för att gå. Nu delar vi på oss och så ses vi i spegelsalen när klockan slår två. Vid midnatt slår vi till. |
|
I muséet. |
|
Klocka slår. |
Torsten (viskar) |
Pst, pst. Är det du, Ballongen? |
BBB (viskar) |
Pst. Ja. |
Torsten (viskar) |
Pst. Bra. |
BBB (viskar) |
Pst. Nu måste vi leta upp pianot. |
Torsten (viskar) |
Pst. Ja. |
BBB (viskar) |
Pst. Följ mig. |
|
Piano. |
BBB (viskar) |
Pst. Jädrar, nu trampade jag rakt i klaveret. |
Torsten |
Klantfot. |
BBB |
Jag är rädd, Torsten. |
Torsten |
Lugna ner dig. Ta en banan. |
|
Tänder en banan och puffar. |
BBB |
Tack. |
Torsten |
Sch. Det kommer någon. Fort. Fimpa bananen. |
|
Plums. |
BBB |
Vi gömmer oss i den där glasmontern. |
Torsten |
Jamen, där syns vi ju. |
BBB |
Inte om vi blundar. Kom. |
|
Men först lite musik. |
Akt 5 |
|
BG |
Under ett försök att stjäla det piano som Gustav den andre Adolf spelade på i schlagern vid Lützen, har Torsten och Ballongen tvingats gömma sig i en glasmonter. För att undgå upptäckt, så blundar de. |
Generalen |
Utmärkt. Det är en klassisk militär skenmanöver. Använde den själv en gång. Helt utan framgång. |
|
I muséet. |
|
Marscherar fram. |
Vakten |
Nåå. Es ist zwölf zwå geshlaget. Museumet ist gestengt. Alle raus. Ni beide. Auf. |
BBB |
Si-sie kann oss nicht see. |
Vakten |
Doch. Warum blundern sie in montern? |
Torsten |
Ja, vi tyckte inte det var mycket att titta på. |
Vakten |
Etwas kummers? |
BBB |
Rör er inte. Då skjuter vi. |
Vakten |
Stopp, stopp! Nicht skjuten. Sie verderven ja glaset. |
Torsten |
Vi gör ett litet hål först i det och sen skjuter vi genom det. |
|
Krasch. Skrammel. |
BBB |
Auf mit händerna. |
Torsten |
Behövs inte. Han har svimmat. |
BBB |
Ah, jag skjuter ändå. |
|
Pang. |
Vakten |
Aauuuuu. Jag dör. Auf wiedersehen. |
Torsten |
Ah, drick den här flaskan Livo, så piggnar ni snart till igen. Den rekommenderas av nio filmstjärnor av tio. |
Vakten |
Eh, vem var den tionde? |
Torsten |
Fridolf Rudin. |
Vakten |
Danke. |
BBB |
Fort Torsten. Nu måste vi ta pianot. |
|
Går iväg. |
AP |
Ser du, Lismail? De klarar det ju riktigt bra på egen hand. |
LH |
Men jag binder vakten så att han inte lägger sig i mer. |
Vakten |
Mm, jag är er evigt förbunden. |
AP |
Såja. Nu hoppas jag att de klarar resten också på egen hand. |
BG |
Gör de det? |
Generalen |
Självklart. Vi brukar ju vinna i Lützen. |
Torsten |
Här är pianot. Ta nu i så lyfter vi det. |
BBB (ansträngt) |
Gud, vad det var tungt. |
Torsten (ansträngt) |
Sätt ner det igen. |
|
Duns. |
BBB |
Nu blev det lättare. |
Torsten |
Jag sågar av benen på det, så väger det ju inte så mycket. |
|
Sågar. |
Torsten |
Sådärja. Nu har jag sågat av alla fem benen. |
BBB |
Bra. |
Torsten |
Vänta. Fem? Pianon brukar bara ha fyra ben. |
BBB |
Torsten! Jag tappar balansen. |
|
Duns. |
Torsten |
Här. Drick den här flaskan Beno. Undermedlet som får benen att växa på nolltid. Används av nio giraffer av tio. |
BBB |
Ve-vem var den tionde? |
Torsten |
Fridolf Rudin. |
BBB |
Såja. Ja, då är det bara att frakta hem pianot till Sverige. |
Torsten |
Vi tar ned det till hamnen, så seglar vi hem i det. |
BBB |
Det finns ingen hamn i Lützen, Torsten. |
Torsten |
Använd din fantasi. |
BBB |
Okej. |
|
Men först lite musik. |
Akt 6 |
|
|
I Lützens hamn. |
BBB |
Usch, de-det var ett tungt piano. |
Torsten |
Håll ut, Ballongen. Vi är nästan framme vid hamnen. |
BBB |
Tror du det? |
|
Plums. |
Torsten (dämpat) |
Nej, jag vet det. Kasta i pianot. |
|
Plums. |
Torsten (dämpat) |
Och så hoppa i själv. |
|
Plums. |
|
Ljudet av vågor i bakgrunden. |
BBB |
Tänk om tullen stoppar oss. |
Torsten |
Det är ingen risk. De kan inte se oss i den här dimman. Spela du, så styr jag. |
|
Spelar på pianot. |
Torsten |
Det ser ut som om det kommer en patrullbåt. Spela fortare, Ballongen. |
|
Spelar fortare och sedan ännu fortare. Försvinner gradvis. |
AP |
Ser du, Lismail? Nu är de på väg hemåt. |
LH |
När de kommer fram tar vi pianot och säljer det på auktion och blir rika. |
AP |
Det här måste firas. Ta en banan. |
LH |
Nej tack. Jag håller på att skära ner. |
AP |
Skyll dig själv. |
BG |
Samtidigt, mågra mil sydväst om Gotland ligger Öland. Detta är en rent geografisk upplysning som inte har ett dugg med handlingen att göra. Söder om Bornholm, däremot. |
|
Till havs. |
|
Ljudet av vågor i bakgrunden. |
|
Spelar på pianot. |
BBB |
Torsten! Kan du inte spela ett tag? Jag är alldeles slut i fingrarna. |
Torsten |
Du vet ju att jag inte kan läsa noter. |
BBB |
Du kan väl improvisera? |
Torsten |
Spela på, Ballongen. Jag måste föra loggboken. ”Gustav den andre Adolfs piano, den femte augusti. Efter flera månader till sjöss börjar isoleringen tära på humöret. Skeppsskorporna är slut och jag misstänker att Ballongen har börjat smygäta tangenterna på pianot. I morse saknades en hel oktav. Samtidigt håller noterna på att ta slut. Jag vågar knappast tänka på vad som kommer att hända den dagen…” |
BBB |
Noterna är slut. |
Torsten |
Kan du inget utantill? |
BBB |
Nej. |
Torsten |
Då kommer vi att driva vind för våg. |
BBB |
Jag är rädd, Torsten. |
Torsten |
Ballongen. Det gäller att repa mod. |
|
Rriivv. Skrik. |
BBB |
Ursäkta, damen. |
|
Helikopter kommer. |
Torsten |
Tyst. Hör du? |
BBB |
Ja. Eh. Det låter som en ljudeffekt som föreställer en helikopter. |
Torsten |
Den går ner mot oss. |
BBB |
Ser du? Det är Barbro den heliga. |
|
Lösnäsans beskyddare. |
BDH (skriker) |
Håll ut! |
BBB |
Håll ut vadå? |
BDH (skriker) |
Höger hand och känn efter om det regnar! |
Torsten |
Äntligen räddade. |
BDH (skriker) |
Jag sänker ner ett rep som ni kan knyta om er så hissar jag upp er i helikoptern och så flyger vi hem! |
BG |
Den här repliken var inte speciellt rolig men väldigt förklarande. Detta beroende på att vi även vill tillmötesgå er som inte har TV. |
SS |
Hur slutade det hela då? |
BG |
Ja, ganska lyckligt. |
Generalen |
Bravo. |
GB |
Vad hände med skurkarna då? |
BG |
De fastnade i tullen. |
SS |
Men pianot, då? |
BG |
Det försvann i tangentens riktning. |
GB |
Det här slutet verkar inte helt trovärdigt. |
SS |
Men det gör ingenting, för nästa vecka kommer ett nytt slut på… |
BG |
…Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
Epilog |
|
SS |
Ni har lyssnat på Birger Ballongen Bengtssons bananer… |
GB |
…som ingick i inbillningsradions serie ”Hur man går över ån efter fem”. |
BG |
Nästa vecka kommer som sagt ett nytt slut. Men, det hör inte hit. |
SS |
Utan till nästa avsnitt. |
GB |
Som även det är fyllt av radioaktiva infall från Malmö… |
BG |
…av och med Stellan Sundahl och Gunnar Bernstrup… |
SS |
…då som nu producerat av stämbandens överman Bengt Grafström… |
GB |
…inspelad på en smal brun tape via nån sorts konstig maskin som vi inte begriper oss på och jag tror inte heller att teknikern Ove Nielsen gör det. |
BG |
Mm. Fast jag, som är producent, begriper så klart. Eh, är det nån som vill ha en banan? |
SS+GB |
Tack! Mmm. Mm. |