Prolog | |
BG | Riksradion i Malmö sticker åter ut sin nytvättade hals och presenterar Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
BG | Nu var det 1914 och första världskriget hade just brutit ut. |
GB | Atjo. |
SS | Prosit. |
GB | Tack. |
BG | Europa var på väg att kastas ut i ett stort krig. |
SS+GB | Ååå-hej! |
Krasch. | |
BG | Att hon aldrig kan se sig för. Överallt, i alla fall, tog man på sig marschkängorna. |
SS | Även på händerna. |
GB | Vilket visar hur allvarligt läget var. |
Generalen | Den här veckan börjar det verkligen lovande. |
BG | Exakt 70 år senare satt Barbro den heliga… |
Lösnäsans beskyddare. | |
BG | …hemma och försökte lära malen skrika ”Banzai” och kasta sig ut genom fönstret. |
Generalen | Hur gick det med första världskriget? |
Alla | Vi vann!! |
Jubel. | |
BG | Barbro hade alltså tråkigt eftersom Birger Ballongen Bengtsson hade åtagit sig att lösa Viktoriafallet och av den anledningen avåkt till Afrika tillsammans med sin rådgivare Torsten. |
GB | På grund av slarv hos researrangören hade de emellertid hamnat lite fel. |
SS | Närmare bestämt mitt ute i djungeln. |
GB | Reseledaren hade lämnat dem för att fråga efter vägen och förmodligen hade han hittat den. |
BG | Eftersom han inte hade synts till sen dess. Nu, fyra månader senare… |
SS | Tänk vad tiden går. |
BG | …satt alltså Barbro fortfarande och undrade hur det stod till med Ballongen och Torsten. |
SS | Var de vid liv? |
GB | Eller vid Zambesifloden? |
BG | Och kom ihåg att ni får inte minuspoäng om ni gissar fel. |
Generalen | Är de beväpnade? |
BG | Ja, till tänderna. |
Akt 1 | |
I mörkaste Afrika. | |
Djungelljud i bakgrunden. | |
BBB (otydligt) | Torschten, hur länge schka jag gå med det här geväret i munnen? |
Torsten | Jag vet inte, Ballongen. Jag vet bara att jag är trött på att reda ut alla konstiga fall du åtar dig. |
BBB (otydligt) | Vadå, konschtigt fall? Vad menar du med det? Är det nåt fel på mina fall kanske? Nä, nu jädrar spottar jag ut geväret. Ptoi. |
Duns. | |
BBB | Och de här fyra hundra dum-kulorna. |
Rassel. | |
Torsten | De heter väl dum-dum-kulor? |
BBB | Nej, inte de här. De heter bara dum. De var billigare fast de hade kortare räckvidd. |
Torsten | Hur långt går de? |
BBB | Ah, inte särskilt långt. |
Torsten | Hur långt??? |
BBB | Mm, tretti centimeter. Sen får man pillra ut dem ur gevärspipan o-och kasta dem resten av vägen. |
Torsten | Ja, nu fattar jag varför de heter dum-kulor. |
BBB | Det är faktiskt min egen uppfinning. Jag tänkte att om man hängde upp dem längs kusterna, så kunde fienden helt enkelt springa på dem själva. Så sparar man in både manskap och gevär. |
Torsten | Det var det dummaste jag nånsin har hört. |
BBB | Det var precis vad han sa på FOA också. Men så fick jag det här farliga uppdraget, som plåster på såret. |
Torsten | Hurdårå? |
BBB | Jo, han drog mig tätt intill sig och så väste han – det var ju hemligt förstår du – jo, så väste han: ”Far ända in i mörkaste Afrika”. |
Torsten | Är det därför vi är här? |
BBB | Just det. |
Torsten | Idiot! |
BBB | Jag? |
Torsten | Vem annars? Han menade ju att du skulle dra dit pepparn växer. |
BBB | Nä, det måste ha varit nån annan som fått det uppdraget. |
Torsten | Han menade att du skulle fara och flyga. |
BBB | Det är ju det vi har gjort. |
BG | Ja, och så här skulle vi kunna hålla på ett bra tag. |
Generalen | Jag gillar uthållighet. |
BG | Men det gör inte vi, utan när vi kommer tillbaks till djungeln i mörkaste Afrika är just denna diskussion avslutad. |
Djungelljud i bakgrunden. | |
Torsten | Jamen, var fick du det här om Viktoriafallet ifrån? |
BBB | Det finns inget andra ouppklarade fall i Afrika. |
Torsten | Jag ger upp. Hur i hela fridens namn ska vi nu ta oss härifrån? Jag menar, vi har ju gått vilse. |
BBB | Ja du, Torsten, det där får jag nog ta mig en liten funderare på. |
Hi, hi, men först lite musik. | |
Akt 2 | |
BG | Sådär, det räcker. Om ni inte uppför er i fortsättningen, så spelar vi den där låten igen. Nå. Ballongen och Torsten är alltså vilse, mitt inne i mörkaste Afrika. Barbro den heliga… |
Lösnäsans beskyddare. | |
BG | …sitter hemma och oroar sig. Det gör däremot inte Ballongens ärkefiende, Alias Persson… |
B5. | |
BG | …och inte orkestern heller. Och inte Alias hantlangare, gästarbetaren från yttre rymden, Lismajl Hejduk, utan de smider nya djävulska planer. |
I en smedja. | |
Hammare som bankar mot ett städ. | |
AP | Nå, Lismajl. Hur går det med planerna? |
LH | Helt enligt ritningarna. |
AP | Ritningarna? Vilka ritningar? |
LH | De som ligger här, framför mig på städet. |
AP | Låt mig se. |
Prassel. | |
AP | Eeh, eh. Vet du vad det här är? |
LH | Planerna. He, he, he. Ritningarna. |
AP | Vet du vad detta är? Detta är en gammal ICA-kasse. Har vi kastat bort flera timmar på att du har stått och smitt ICA i gjutjärn??? |
LH | Jag trodde det var hemliga planer från CIA. |
AP | Allt är förlorat. Hur ska jag nu komma åt min ärkefiende Ballongen Bengtsson? Jo, jag vet! Vänta. Mitt geni sviker mig aldrig. Jag har en idé! Kom. |
Svisch. | |
Utanför Ballongens hus. | |
Gatubrus i bakgrunden. | |
AP | Det gick fort. |
LH | Inte om man jämför med dubbla ljushastigheten. |
AP | Ser du var vi är? |
LH | Utanför Ballongens hus!!! |
Springer iväg. | |
Springer tillbaka. | |
Krasch. | |
AP | Det var ju tur att jag hade bundit fast det här gummibandet i dig. |
LH | Aj! Jag slog mig i lyktstolpen. |
AP | Ja, det gör inget. Hela gatan är ju full av dem. Nu maskerar jag mig till absolut oigenkännelighet. Hädanefter ska du inte kalla mig Alias Persson… |
B5. | |
AP | …utan du ska kalla mig onkel Bert. |
LH | Jas, boss. |
AP | Om jag tar kontakten med Ballongen, så kan du under tiden kila bort och hyra nån ödegård. |
LH | Ödegård? |
AP | Javisst. Sen lurar jag i Ballongen att det spökar och så ber jag honom driva ut spökena. |
LH | Och när han kommer, så slår jag honom i huvudet med ICA-järnet. |
AP | Precis. Skynda dig. |
LH | Jag skall bara starta hålfotsinläggen. |
Brrumm. | |
LH (avtagande) | Såja. Vi ses, boss. Jag menar högvälborne onkel Bert. |
Men först lite musik… | |
Akt 3 | |
Hemma hos Ballongen. | |
Klocka i bakgrunden. | |
Häst gnäggar. | |
BDH | Kom in! |
Rriivv. | |
AP | Ah! |
BDH | Vem är ni? |
AP | Tillåt mig presentera mig. Jag är onkel Bert. |
BDH | Onkel Bert? |
AP | Ja, men det är bara ett täcknamn. Egentligen är jag generalsekreterare i FN. |
BDH | Då kan du ju behöva ett täcknamn. |
AP | Jo, som sagt… |
BDH | Sa du generalsekreterare? Ta omedelbart en diktamen. Kära taxeringsmyndighet. Undertecknat: Barbro den heliga. |
Lösnäsans beskyddare. | |
BDH | Tack. |
AP | För all del. |
BDH | Varför kallar ni er onkel Bert? |
AP | För baklänges blir det: Tre Blekno. |
BDH | Jaha. |
AP | Den berömda akrobatgruppen som försvann i Belgiska Kongo. |
BDH | Var det inte i Gambia? |
AP | Nej, det var Tre Gardini. |
BDH | Hur är det med dem? |
AP | De hängde sig. |
BDH | Jaså. Synd. Annars kunde ju Birger passat på att titta på dem, nu när han är i Afrika. |
AP | Är han i Afrika? |
BDH | Ja. Han skulle visst lösa Viktoriafallet. |
AP | Då ska jag inte störa. Adjö. |
BDH | Stäng dörren efter er. |
Rriivv. | |
BDH | Tack |
Utanför Ballongens hus. | |
Gatuljud i bakgrunden. | |
AP | Aha, där är du ju. |
LH | Var? |
AP | Längst ner på sidan sex. |
LH | Jaha. Nu ser jag. Jag vinkar. |
AP | Tramsa nu inte. Vi måste till Afrika. |
Men först, some music. | |
Akt 4 | |
BG | Hur går det då för våra vilseledda hjältar i djungeln? Jo, så här. |
Svisch. | |
I mörkaste Afrika. | |
Djungelljud i bakgrunden | |
BBB | Ja, nu fattar man varför det heter mörkaste Afrika. Man ser ju knappt handen framför sig. |
Torsten | Gör du inte? |
BBB | Nej. J-j-jo. Där är nog tummen. Och så tror jag att jag skymtar pekfingret, men det kan också vara långfingret. |
Plums. | |
BBB | Torsten! Jag ramlade ner i en flod. |
Torsten | Ja, jag ser det. Men varför skulle du envisas med att gå med handen framför ögonen? |
BBB | Jag simmar över till andra sidan. |
Torsten | Vilken sida då? |
BBB | Sidan åtta. |
Torsten | Ja, det går inte, Ballongen. |
BBB | Gör det inte. Jag trodde att allting gick i radion. |
BG | Mycket går visserligen i radio, till exempel det här programmet, men nånstans måste vi dra gränsen. |
BBB | Kom nu, Torsten. |
Torsten | Ja, jag kommer. Jag vadar över på de här stenarna. |
BBB | Det är inte stenar, Torsten. Det är krokodiler. |
Torsten | Jag tyckte väl benen vart kortare och kortare. |
BBB | Du måste se upp bättre, Torsten. |
Torsten | Ja, men såg du att det var krokodiler? |
BBB | Jag kände igen dem på skorna. |
Torsten | Vänta. Jag tycker jag hör en sorts brusande. |
BBB | Det stämmer, Torsten. Det måste vara Viktoriafallet. |
Pygmén | Neej. |
BBB | Detta mäktiga porlande och brusande mitt i mörkaste Afrika. Det måste vara Viktoriafallet. |
Torsten | Ja, fast det låter som om bruset kommer från din ena sko. Lyft på högerdojan, Ballongen. |
Schwipp. | |
Torsten | Lyft på vänsterdojan också. |
Schwipp. | |
Torsten | Har du sett? Du stod på en liten pygmé som hade öppnat en lemonad. Det var det som brusade. |
BBB | Kan jag sätta ner fötterna nu, Torsten? |
Torsten | Nä, vänta lite. Vad heter du, min lille vän? |
Pygmén | Doktor Livingstone. |
Torsten | Nu kan du sätta ner fötterna, Ballongen. |
Plums. | |
BBB | Förlåt. |
Torsten | Jag tror inte han hör dig längre. |
BBB | Vi fortsätter in i djungelen. |
Torsten | Ja, det verkar som om vi fullkomligt har lämnat civiliserade trakter. |
BBB | Har vi kommit in i Sydafrika? |
Torsten | Ja, det finns en viss risk. Eh, men det måste finnas en kiosk i närheten. |
BBB | Hur kan du veta det, Torsten? |
Torsten | Pygméns lemonad var fortfarande varm. |
BG | Medan Ballongen och Torsten banade sig väg genom den ogenomträngliga djungeln, är Alias Persson… |
B5. | |
BG | …och hans hantlangare Lismajl Hejduk på väg mot Afrika i ett flygplan. |
I ett flygplan. | |
Motorljud i bakgrunden. | |
AP | Äntligen på väg. |
LH | Det var tur att vi fick de två sista biljetterna. |
AP | Tur? Det var ren skicklighet från min sida. |
LH | Ja, men det var jag som slog ner de som stod framför i kön. |
AP | Ja, de såg onekligen en aning förvånade ut. |
Piloten | Detta är er kapten, er kapten Petersen, som talar. Jag vill hälsa er välkomna ombord på denna DC10 som går till Nairobi. Om ni tittar ut till höger, ser ni Vetlanda. Det gråa huset är stadshotellet och lite längre fram till höger ligger hembygdsgården, där vi sen kommer att göra ett kort uppehåll för kaffedrickning. |
AP | Va, är vi- är vi bara i Vetlanda? |
LH | Och det ser ut som om vi är kvar på marken. |
Piloten | Tyvärr så fick vi inget starttillstånd i morse och då bestämde fröken Jansson – som är den blonda flygvärdinnan – och jag oss för att ta E4:an i stället. |
AP | Jamen… Jamen, det här är ju inte klokt! |
Piloten | Nä, skämt åsido. Vi befinner oss mitt över mörkaste Afrika, men har tyvärr inte fått landningstillstånd i Nairobi. Så de som ska av här, får tyvärr utnyttja våra utmärkta fallskärmar som fröken Jansson kommer runt med. Tack. |
AP | Får jag två. |
Frk Jansson | Får det lov att vara vanliga eller business class? |
LH | Vad är skillnaden? |
Frk Jansson | 300 kronor. |
AP | Ni låter precis som kaptenen. |
Frk Jansson | Ja, det är min bror. |
AP | Jag förstår. Två vanliga, tack. |
Frk Jansson | Varsågoda. Den här vägen. |
AP | Tack. Kom nu, Lismajl. Nu hoppar vi. |
Vindens sus i bakgrunden (egentligen nån som visslar). | |
LH | Boss! |
AP | Ja, ja, vad är det nu, då? |
LH | Det händer inget när jag drar i snöret. |
AP | Jamen, så… så dra i det andra då. |
Toalett spolar. | |
BG | Alla ni som inte hade väntat er att vi skulle utnyttja den här billiga effekten, kan skriva till varandra. |
AP | Är där… är där inte fler snören? |
LH | Jo, här är ett till. Jag drar i det. |
Rriivv. Skrik. | |
LH | Förlåt damen. |
AP | Skynda dig! Marken närmar sig hela tiden. |
LH | Jag drar här. |
AP | Släpp min slips!!! |
LH | Jag siktar på sjön där nere! |
AP | Var?? |
LH | Här!! |
Plums. Plums. | |
I Viktoriasjön. | |
Brus i bakgrunden. | |
AP | Vilken tur. Detta är Viktoriasjön. |
LH | Hur vet du det? |
AP | Det känns direkt på smaken. Blommig, mycket boquet. Mmm. |
LH | Då är kanske Ballongen också här? |
AP | Här? I sjön? Var inte dum nu. Men han måste vara i närheten. Vi letar reda på honom. |
Men först lite musik. | |
Akt 5 | |
BG | Under tiden hade Ballongen och Torsten också kommit fram till Viktoriasjön och slagit läger vid stranden. |
Generalen | Omöjligt! Musiken har ju bara varat i en minut. Det kan de aldrig ha hunnit. |
BG | Jamen, i radio går det. |
Generalen | Radio? Är det radio? |
BG | Javisst. |
Generalen | Då kan jag ta av mig den här fåniga lösmustaschen? |
BG | Visst. |
Generalen | Tack. |
BG | Vid Viktoriasjöns strand hade de alltså slagit läger. Och Ballongen sitter och rör i en gryta som puttrar över elden. |
Vid Viktoriasjön. | |
Djungelljud i bakgrunden. | |
Torsten | Här kommer jag med mer pinnar och en orm. |
BBB | Vad ska jag med ormen till? |
Torsten | Jag tog med den bara ifall vi skulle ha nån sorts skämt, där du tog fel på den och en pinne. |
BBB | Ja, det ska vi inte, så nu slänger jag ormen. |
Svisch. | |
Torsten | Det luktar fantastiskt gott, Ballongen. Vad är det du kokar? |
BBB | Tvätt. Vi hade ju inget rent efter all den här tiden i djungeln, så jag passade på och lagade tvättsoppa. |
Torsten | Det som är så gott. Få smaka. |
BBB | Nä, nä, nä, nä, bort med tassarna. Den är inte färdig än. Mmmm. Mja, det behövs nog ett par sockar till. |
Plums. | |
BBB | Såja. Nu ska den bara koka ihop. |
BG | Inte långt från lägret kom två mörka skuggor smygande genom strandsnåren. |
AP | Stopp! Där sitter de. |
LH | Skall jag gå bort och slå ihjäl dem? |
AP | Nej, nej, nej, nej, inte nu. Vi måste lura honom till vår ödegård i Sverige. |
LH | Varför det?? |
AP | För jag vill skrämma ihjäl honom. Jag vill se honom drunkna i sin egen kallsvett. Jag vill se hans ögon tränga ut ur sina hålor. Och jag vill se Kalle P. |
LH | Men de kanske känner igen oss. |
AP | Javisst. Vi måste klä ut oss. |
LH | Här ligger ett gammalt lejonskinn. |
AP | Vem kan ha lagt det där? |
LH | Ett gammalt lejon. |
AP | Förmodligen. Eh, hoppas det passar. |
LH | Nu smyger vi bort till dem. |
Springer iväg. | |
Pang. | |
Springer tillbaks. | |
Krasch. | |
AP | Se till att få av mig det här lejonskinnet. Det var den sämsta förklädnad jag har varit med om. |
LH | Kanske kan vi vara elefant? |
AP | Nej, nej, nej, nej, nej. Jag vet, jag vet. Vi tar på oss våra största lösmustascher. |
LH | De allra största? |
AP | De allra största. Get hit!! Så. Nu finns det ingen chans att de känner igen oss. |
BBB | Det är färdigt! Torsten, kom och ät! |
Torsten | Jag kommer. |
BBB | Vem är det där du har med dig? |
Torsten | Vadå, med mig? |
BBB | Ja, de där två typerna som kommer strax bakom dig, i alldeles för stora lösmustascher. |
Torsten | Jaså, de? Ja, dem har jag inte sett förrns nu. Hallå där! |
LH | Hallå. |
BBB | Förmodligen turister som lockats hit av den förföriska matdoften. |
AP | Ja, godkväll. Jag är Rutger Berg Modal. Jag är föreståndare för Viktoriafallet. |
BBB | Då är det ju dig jag ska hjälpa. |
AP | Med vadå? |
BBB | Med att klara upp Viktoriafallet, såklart. |
AP | Ja, nu är det så att vi har klarat upp det själva. |
BBB | Har ni? |
AP | Ja, det var bara ett par elefanter som hade fastnat i avloppet. |
BBB | Ao, då har vi tydligen inte mycket mer att göra här i Afrika. |
Torsten | Nä, det är lika bra att vi sticker hem igen. |
BBB | Ao, vi kan väl äta först. Får vi äran att se er på middag? |
LH | Mycket hjärta. |
AP (viskande) | Gärna. |
LH | Hjärna? |
AP | Ja, gärna. |
BBB | Var så god och sitt, så kommer soppan med det samma. Soppa! |
Krash. | |
AP | Det kan man kalla självservering. |
BBB | Jag har lagat den själv. |
LH | Var den trasig? |
Torsten | Det luktar gott. |
AP | Mmm. Tvättsoppa. Kanske ett par sockar för mycket, men god, mycket god. |
BBB | Jaså, fallet var löst, sa ni. Det var ju synd. |
AP | Så det innebär att ni är ledig nu? |
BBB | Mm, det ser inte bättre ut. |
AP | Då kanske ni skulle kunna hjälpa mig. Jag har en liten ödegård i Sörmland där det spökar. Har ni lust med det? |
BBB | Eh, kan ni sätta in mig i detaljerna? |
AP | Javisst, det ska bli mig ett nöje. |
Men först lite musik. | |
Akt 6 | |
BG | Hur kan Ballongen och Torsten vara så dumma att de inte känner igen Alias Persson… |
B5. | |
BG | …och Lismajl Hejduk? Nu har de åtagit sig fallet med Alias’ ödegård och vad som väntar dem är såklart inget riktigt spöke, utan nånting ännu värre. |
Generalen | Kan det vara kålpudding? |
BG | Nej! Ärkeskurkarna själva. |
I ödegården. | |
Vindens sus i bakgrunden. | |
AP | När de kommer så tar jag emot och vid midnatt så börjar du spöka. Har du kedjorna? |
LH | Jas, boss. |
AP | Nu övar vi, nu övar vi. Bu. |
LH | Hjälp!!! |
AP | Dummer! Kom genast ner från takkronan. Det är du som ska öva dig att skrämmas, ju. Säg bu. |
LH | Bu. |
AP | Ja, det duger inte. En gång till. |
LH | Buu! |
AP | Värre. |
LH | Buuu!! |
AP | Allt vad du kan. |
LH | BUUUUU!!!! |
AP | Nu börjar det likna nånting. Jag hör dem på gången. Fort, göm dig på vinden. |
Svisch. | |
Häst gnäggar. | |
AP | Kom in. |
Kokosnötter. | |
AP | Va? Har ni kokosnötter på fötterna? |
Torsten | Ja, de är ett minne från Afrika. |
BBB | Vi kom så fort vi kunde. Eh, var är spöket? |
AP | Ja, jag vet inte riktigt. Det brukar aldrig komma förrän vid midnatt. |
BBB | Typiskt spöke. |
Torsten | Hur yttrar det sig? |
AP | Det far omkring och rasslar med kedjor och välter möbler och stökar till. |
BBB | Typiskt spöke. |
AP | Och så haltar det lite på vänster bakben. |
BBB | Ja, det är typiskt spöke som är skadat i vänster bakben. |
Torsten | Bakben? Är spöken fyrbenta? |
AP | Vissa kan vara det. |
BBB | Visst, visst. Det är typiskt spöke. Vi ordnar detta här. Inga problem. Vi ska driva ut spöket så fort det visar sig. |
AP | Då lämnar jag er tills vidare. Gonatt. |
Torsten | Gonatt. Ballongen. Vad ska vi göra? Du kan väl ingenting om att driva ut spöken? |
BBB | Dummer. Det finns inga spöken. Det är förmodligen grannen som gör det här för att komma över gården billigt. |
Torsten | Tror du det? |
BBB | Visst. Nu väntar vi tills han kommer vid midnatt och då ska han få se på gnistor. |
Men först lite musik. | |
Akt 7 | |
I ödegården. | |
Vindens sus i bakgrunden. | |
BBB | Nu är hon snart tolv, Torsten. |
Torsten | Vad tänker du göra? |
BBB | Vi gömmer oss bakom stolen där och när han kommer så rusar vi upp och skrämmer honom. Han kommer att få sitt livs chock. Ta på dig ett lakan, Torsten. |
Torsten | Lakan? Vart ska jag få det ifrån? |
BBB | Tur du har mig som tänker på allt. Jag har ett extra här i fickan. Varsågod. |
Torsten | Tack. |
BBB | Hjälp! |
Torsten | Lugn, Ballongen. Det var bara jag som tog på mig lakanet. |
BBB | Åh, bra. Tack gode gud för det. |
Klocka klämtar. | |
AP | Nu, Lismajl. |
LH, BBB, Torsten | Buuu, buuu, ååååå, hjääälp, iiiiiiii, aaaaaa, buuhuuuhuuu, ååååå. |
Tystnad. | |
Epilog | |
BG | Tack vare att Ballongens riksbekanta feghet tog överhanden, rusade alltså han och Torsten hem innan de hamnade i nån riktig fara. |
SS | Dessutom hade det det goda med sig att vi inte fick till ett riktigt slut den här veckan heller. |
GB | Och det medför att vi kan komma tillbaka nästa vecka med en ny episod av… |
BG | Birger Ballongen Bengtssons bravader |
SS | Ni har hört Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
GB | Radioaktiva infall från Malmö, av och med… |
BG | …Gunnar Bernstrup och Stellan Sundahl. |
SS | Producenten hette Bengt Grafström och han spelade också vissa roller. |
BG | Närmare bestämt alla de viktiga rollerna. Det var jag som stod för de festligaste rösterna, de stora tolkningarna, de välavvägda gesterna, den lågmälda humorn och den absolut roligaste… |
Pang. | |
SS | Och som där blev skjuten av teknikern Lasse Geite. |
GB | Som även i övrigt har gjort ett utmärkt arbete. |
BG (viskande) | Att vara eller inte vara, det är frågan. Månn’ ädlare att lida och fördraga ett bittert ödes tyngd… |