Prolog |
|
BG |
Riksradion i Malmö struntar i konsekvenserna och presenterar Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
|
|
BG |
Följande har hänt. |
GB+SS |
Nej, det har det inte. |
BG |
Följande har inte hänt. Norge har inte förklarat Sverige krig, Danmark har inte slagit England på Wembley… |
GB+SS |
Jo, det har man. |
BG |
Ja, det har man ja. Följande har hänt. Danmark har förklarats som segrare i kriget mot Wembley. |
SS |
Fel igen. |
BG |
Fel igen. Eh, följande har inte hänt. Wembley har inte utsetts som matcharena för matchen mellan Birger Ballongen Bengtsson och mästerskurken Alias Persson |
|
B5 |
GB+SS |
Fel! Jättefel! |
BG |
Aha! Jag tror jag förstår. Vi befinner oss på Wembley, där Ballongen just lyckats tränga upp Alias Persson i ena ringhörnan. |
SS |
Vilken? |
Akt 1 |
|
|
På Wembley |
|
Publikens jubel |
BBB |
Ja, var har jag trängt upp honom? Torsten! Ser du var han befinner sig? |
Torsten |
I ringhörnan! |
BBB |
Inte du också. Jag menar såklar i vilken ringhörna? |
Torsten |
Bakom dig. Alldeles bakom dig. Du hade ju honom under kontroll. Se upp!!! |
BBB |
Upp?? Är han där uppe? |
|
Gong |
BBB |
Vad var det som hände? |
Torsten |
Du såg inte upp. Det vill säga, det var det du gjorde och då passade Alias på och slå ner dig. Sen stack han, med hela gaget. |
BBB |
Alias? Menar du Alias Persson? |
|
B5 |
Torsten |
Ja, just precis. Det är ju honom du har boxats mot. |
BBB |
Va?? Jag som hela tiden trodde att det var Mohammed Ali. |
Torsten |
Fattar du inte? Förresten så stod det Mohammed Alias på affischen. |
BBB |
Jäklar, då var det Lismajl Hejduk, den där grönskimrande sekonden han hade. |
Torsten |
Ja, visst. Du har gått på världens nit. |
BBB |
Har jag? Men du själv då? |
Torsten |
Jag blev i alla fall inte nedslagen, även om det känns så. Jag som trodde på den här metoden. |
BG |
Ja, som alla förstår, så har Torsten på kort tid lyckats matcha fram Ballongen som boxare, för att man på det viset skulle få tag på Alias Pe…ja, ni vet…den där killen, alltså, som tycks ha en hel symfoniorkester efter sig. |
GB+SS |
Vem då? |
BG |
Alias Persson, alltså. |
|
B5 |
GB+SS |
Jaså, han. |
BG |
Mm, just det. Var var jag nu nånstans. |
GB+SS |
Där! |
BG |
Ehh, tack. Nå, Ballongen skulle alltså äntligen få fast sin ärkefiende… |
|
Men först lite musik. |
Akt 2 |
|
|
I ett café. |
|
Sorl i bakgrunden. |
LH |
Det var femotenalt genitalt att lura Ballongen så, högvälborne Alias Persson. |
|
B5 |
AP |
Ssch, Lismajl. För det första, så heter det inte genitalt, och för det andra får du inte kalla mig Alias Persson… |
|
B5 |
AP |
…utan du måste…du måste kalla mig Grace Kelly. |
LH |
Gräs Källy?? |
AP |
Jae, i alla fall till jag hittat på något bättre. Det har jag gjort nu. Ha, ha, ha, ha, ha. Nu har jag det. Nu gör det inget att Ballongen lyckade avslöja att det var jag som boxats under namnet Mohammed Alias. |
LH |
Men det var synd ändå med alla miljonerna som nu är borta. |
AP |
Snick snack. Vad kallar du det här. |
|
Pengar skramlar. |
LH |
Pengar! |
AP |
Just det. Sju och sjuttifem. Ta dem och betala kaffet med, så ska du få höra sen. Ha, ha, ha, ha, ha. Nu har jag honom, äntligen… |
Producenten |
Aaah, du, va. Stopp. Det går inte, det där, va. Vi får ändra i manus där, va. Först måste du förklara den nya planen, så att alla hör, sen ber du Lismajl betala så ni kan gå, va. |
SS |
Ja, ja. Jamen, då går jag direkt på planen, i stället då. |
Producenten |
Aah, det är jättefint, va. Bra. Då tar vi om där från den sidan. |
AP |
Jo, lyssna noga nu Lismajl. Hädanefter kallar du mig för Roger Moore. |
LH |
Råger Mår? Men det är ju han… |
AP |
…som spelar James Bond, just precis. Precis vad jag tänker göra. Jag ska spela rollen i nästa James Bond-film. Och Ballongen ska få en roll mot mig, he, he, he, he, he. |
LH |
Det är genitalt, baske mig. James Bond, han vinner ju alltid. |
AP |
Just det, han vinner alltid, Lismajl. Ta det här brevet till närmaste postlåda. |
|
Svisch |
|
Hemma hos Ballongen |
|
Klocka i bakgrunden |
BBB |
Vad var det? |
BDH |
Det var ett brev. Jag tror det är till dig. |
BBB |
Tack ska du ha, Barbro den heliga. |
|
Lösnäsans beskyddare |
BG |
Jaha, som ni hör, så har vi nu flyttat hem till Ballongen och Barbro den heliga… |
|
Lösnäsans beskyddare |
BG |
Tack, tack! Som sagt, hem till dem båda, där Ballongen vilar ut efter strapatserna i boxningsringen. |
BBB |
Barbro! Barbro, titta ett sånt erbjudande jag har fått. Jag ska bli filmstjärna. |
BDH |
Vad ska nu det vara bra för? |
BBB |
Ah, de behövde väl nån som var lång och tjusig, he, he, he, he. |
BDH |
Det tror jag inte, får jag se brevet. Hit med det. |
|
Papper som rivs sönder |
BBB |
Men vad gör du? River du sönder mitt brev med filmerbjudandet? |
BDH |
Du ska inte spela in några filmer. Nu ska du stanna hemma och hjälpa till med disken och hålla mig sällskap! |
BG |
Lugn! Lugn, bara lugn. Jag har en kopia av brevet här…prassel, prassel…och här står det klart och tydligt att ”Ballongen snarast möjligt ombedes infinna sig till filminspelningarna av den nya James Bond-filmen. Vi åker dit genast. |
|
Men först, some music. |
Akt 3 |
|
BG |
För er, som har problem med att urskilja de olika rollfigurerna i det här spännande avsnittet av Birger Ballongen Bengtssons bravader, tänkte vi nu presentera dem en och en. |
Producenten |
Ah, du, va. Vi hinner inte göra det nu, va, utan det får de läsa i Röster i Radio, va. |
BG |
För er, som har problem med att urskilja de olika rollfigurerna i det här spännande avsnittet av Birger Ballongen Bengtssons bravader, tänkte vi nu inte presentera dem en och en. I stället befinner vi oss nånstans i mellaneuropa, där en ny James Bond-film ska spelas in. |
|
På en gata i mellaneuropa |
|
Gatutrafik |
Torsten |
Här verkar det vara, Ballongen. Fast jag fattar inte varför jag skulle med. |
BBB |
Torsten, det är alltid bra att ha dig med. När man är skådespelare, så måste man ha en manager, och du är min manager. |
LH |
Aah, välkomna. Jag är inspelningsledare Lars Pegenini. Men vi kastar väl titlarna. Säg Pegedudu. |
Torsten |
Torsten. |
LH |
Är inte detta vår nye skådespelare, Birger Bengtsson? |
Torsten |
Ja, fast de kallar honom Ballongen. |
LH |
Aah, Ballongen. Jag förstår, det är faktiskt rätt likt, herr Ballong. |
BBB |
Eeh, va. Skulle jag vara lik en ballong? He. Ja. Ja, man vill ju inte verka uppblåst och säga det själv, he, he. |
BG |
Vi ber om ursäkt för det urusla skämtet, men skådespelarna ville tvunget ha det med, för att det, som man sade, så tydligt visade på manusförfattarnas bristande intelligens och begåvning. |
LH |
Aah, herr Ballongen har humor. He, he, he. Det kommer säkert Roger Moore att uppskatta. Ballongen vill inte verka uppblåst, he, he. |
Fellini |
Signorina, buona sera. Aah, signor Ballone, Sylvester Ballone. Very welcome. Volare… |
LH |
Ursäkta, detta är filmens regissör, herr Fellini. |
BBB |
Jaha. God dag, god dag. Eeh, Birger Ballongen Bengtsson här, jag skulle spela en roll… |
Fellini |
Si. Roll naturallemente. Vilket underbart ljust hår och så axelbredo. Har ni temperamento? Jag äälskar temperamento. Dettarella de Luna. |
BBB |
Det var en konstig typ. Vad ska han göra? |
Torsten |
Det är ju resigören, hörde du väl? Det är han som säger till dig vad du ska göra när det blir inspelning. |
BBB |
Den lille skiten? |
Torsten |
Du hörde väl vem han var? Fellini. |
BG |
Förlåt, jag hörde diskussionen här. Detta är naturligtvis inte den Fellini, som blivit så världsberömd över allt för sin konstnärliga genitali…genialitet…ah, utan hans broder Guiseppe, egentligen pornografiförsäljare i Palermo. Men han älskar musik. |
Fellini |
Sigaravi, santa Lucia, a la bella ragata, si, si, comprendo, comprendo, comprendo, si, si, si? Bravissimo. |
BBB |
Va, va, va? |
Fellini |
Sofia Loren? Anita Ekberg? Mmh? Molla, molla grandissima explosione bombardemento, boot, boot, boot. |
LH |
Herr Ballongen. Ni får förlåta herr Fellini. Han är lite specialintresserad av schlagermusik och vackra flickor. Men jag tror, en underbar regissör. Genitalförklarad, säkerligen. |
AP |
Nej, men se, min nye motspelare, om jag förstår allting. Välkommen till filmens glamorösa värld. Jag är…Roger Moore. |
BBB |
Oh, vad roligt att träffas. Skulle ni vilja vara så snäll och skriva en autograf. Jag lovar att ta med den hem till Barbro den heliga. |
|
Lösnäsans beskyddare |
AP |
Självfallet, käre motspelare. Får jag säga du? |
BBB |
He, he, jo då. Oj, oj, oj, Roger Moore säger…säger du till mig, det är så att man kan smälla av. |
AP |
Det är just vad du ska det, käre vän. Smälla av. He, he, he, ha, ha, ha, ha. |
BBB |
Va? |
LH |
Roger Moore menar givetvis smälla som storsuccé. Jag sade innan att han har humor. Rolig humor, he, he, he. |
Fellini |
Bravo, bravo, bravissimo. Nu, nu ska vi dricka supamente och titta på bilder på vackra flickor. Jag har några här… |
BBB |
Det låter inte så dumt. |
AP |
Guiseppe. Du är här för att regissera film. Stoppa undan dina snuskiga bilder. |
Fellini |
Mamamia, vad vara detta? Inte kunna skämta, inte koppla av, inte kunna drömma om belladonna. Oh, sole mio! |
Producenten |
Eh, va. Kan inte nån slänga ut den där fjanten, va? Vi kan inte ha såna typer i det här programmet, va. |
GB |
Nämen okej. Vi ändrar på manus, så låter vi Lismajl vara regissör istället. |
Producenten |
Ah, det är bra, va. Då kör vi igen då, va, grabbar. |
|
Men först lite musik |
Akt 4 |
|
BG |
Tack för de tongångarna. Och nu raskt tillbaka till handlingen. |
GB+SS |
Nej! |
BG |
Varför inte det? |
GB+SS |
Vi kräver ny intrig. |
BG |
Nämen, snälla rara. Det kan vi inte ordna så här långt in i programmet. |
GB+SS |
I så fall kräver vi fler effekter. |
BG |
Det är inga problem. Vad sägs om den här? |
|
Krasch |
GB+SS |
Bra! Mer sånt. |
BG |
Okej, okej, okej, okej. Vi ska slösa på effekterna, vi lovar. Birger Ballongen Bengtsson… |
|
Boom |
BG |
…och hans gode vän, Torsten… |
|
Splash |
BG |
…befinner sig i mellaneuropa… |
|
Sirener |
BG |
…där Ballongen ska vara med i en James Bond-film… |
|
Svisch |
BG |
…i verkligheten är det Alias Persson… |
|
B5 |
BG |
…och dennes grönskimrande kumpan, Lismajl Hejduk… |
|
Badaboom |
BG |
…som planerat att förgöra Ballongen… |
|
Gnägg |
BG |
…en gång för alla. |
|
Applåder |
BG |
Ni hörde Sveriges bidrag till ljudeffektfestivalen i Montreol 1981. |
|
På en annan gata i mellaneuropa |
|
Gatubrus |
BBB |
Jaha, då närmar sig allvaret. Så står man här och ska bli filmstjärna, he, he. Ställ dig mitt i gatan, sa de. Jag undrar var filmkamerorna är? Nåja, de ska väl inte synas. |
Torsten |
Ballongen! Se upp! |
BBB |
Va? Vad är det nu, Torsten? |
Torsten |
Spring undan! |
|
Schwee. Krasch. |
BBB |
Fy hundan! Det var nära ögat. Hade jag stått kvar hade de kört över mig. |
Torsten |
Din galning. Varför står du så där mitt i gatan? |
BBB |
För att jag skulle det. Det hör till rollen. |
LH |
Hallå. Varför står du inte på din plats, Ballongen? |
Torsten |
Han kan väl inte stå där och bli påkörd? |
LH |
Var skall han annars stå och bli påkörd? Har ni kanske läst manus till filmen? |
AP |
Varför står ni här och dividerar? Var är Ballongen? |
Alla |
Där borta! |
BBB |
Här är jag, Roger. Torsten sa till mig att jag skulle hoppa undan och bilen kom. |
Torsten |
Ja, annars hade han just kunnat skadats å det grövsta. |
LH |
Vi kan inte spela in film om andra skall blanda sig i handlingen. |
AP |
Nej, verkligen inte. Ni tror väl inte att det hade gjort ont att stå ivägen för den där lilla bilen? Vet ni inte, att man kan göra allt sånt på film utan att någon blir skadad? |
BBB |
Förlåt, Roger. Jag ska aldrig mer hoppa undan. Jag hoppas att jag inte har förstört filmen nu. |
AP |
Nej, för all del, men gör inte om det. |
LH |
Kom, Roger, så lägger vi upp planerna för nästa scen. |
BBB |
Där ser du, Torsten. Du ska inte hålla på så, de blir skitsura. |
Torsten |
Ja, men jag tycker i alla fall att det verkar mysko. Du hade bergis aldrig klarat dig om den där bilen hade träffat dig. |
BBB |
Asch, den är säkert bara gjord av marsipan, eller nåt. När jag såg på film…för annars skulle jag inte kunnat vara med i nästa scen. |
Fellini |
Pst, pst, signor Ballone. Scusi. Komma hit en liten sekundo? |
BBB |
Nämen, vad gör han här? Är det inte den där Fellini? Han som fick sparken. |
Fellini |
Si, si, si, si, si, si, men jag har informatione importante. Komma kvickt, forza, forza. |
BBB |
Ja, ja, ja. Jag har egentligen inte tid, men… Ah, jag får väl höra vad den tramson vill. |
|
Men först, lite musik |
Akt 5 |
|
BG |
Innan vi åter går in i handlingen får vi be er som lyssnar på det här programmet att inte ringa till nummer 009-46-17438000 eftersom det leder till BBC i London, där man på intet sätt känner sig medskyldig till det här programmet. Ring alltså inte nummer 08-7840000 om ni vill komma till BBC i London, det är nämligen helt fel nummer. |
|
I ett hotellrum i mellaneuropa |
AP |
Fördömt också att den där Torsten skulle varna min ärkefiende Ballongen för bilen som skulle meja ner honom. |
LH |
Schhh, högvälborne Roger Moore alias James Bond. Hotellrummet kan vara avlyssnat. Det brukar vara så i alla agentfilmer… |
AP |
Jamen, dummer. Det här är ingen agentfilm. Jag är ingen äkta Roger Moore, så här finns inga dolda mikrofoner. |
BG |
Gör det inte? De skulle bara veta att vi sänder direkt i radio från detta mellaneuropeiska hotellrum, ha, ha, ha, ha. |
LH |
Men nu måste vi hitta på något annat sätt att ta kål på den uppblåsta Ballongen. |
AP |
Ja, jag vet, Lismajl. Nu ska jag lyckas. Han är det enda hotet som hindrar mig från att ta världsherraväldet. Jag måste förgöra honom och jag har en plan. I nästa scen ska vi slåss i en luftballong och därifrån kan han inte undkomma. |
LH |
Jo, visst kan han, men då faller han. |
AP |
Just det, Lismajl, då faller han. Och marken, den kommer att finnas långt, långt nedanför oss. Ha, ha, ha, ha, ha. |
BG |
Ja, det drar ihop sig, som dragspelaren sa. |
Generalen |
Protest! Det var inte dragspelaren som sa så, det var jag. Dessutom sade jag inte så, utan något helt annat, som jag för övrigt har glömt. |
BG |
Nå, det är inget att hänga upp sig på, som polismästaren sa. |
Generalen |
Protest! Det var inte polismästaren som sa så, det var min hustru, som jag för övrigt har glömt. |
BG |
Ah, låt gå för det då, vi är inte knussliga med såna här detaljer på radion. Så länge det inte kostar… Tillbaka till handlingen! |
|
Men först lite musik |
Akt 6 |
|
|
På samma gata i mellaneuropa. |
|
Gatubrus i bakgrunden. |
Fellini |
Señor grande. Intresserad av informatione av stor importante? |
BBB |
Vad gäller det? |
Fellini |
Belissima, pika, pikalissima. Sera nue lalaima. Informatione…kosta. |
BBB |
Ska du nu sälja dina snuskiga bilder för ett hutlöst pris mot att du sen talar om för mig att Roger Moore inte alls är Roger Moore utan i stället Alias Persson… |
|
B5 |
BBB |
…som försöker lura upp mig i farliga scener i en falsk James Bond-film bara för att en gång för alla förgöra mig, Birger Ballongen Bengtsson, och att du gör detta bara för att du är förbannad för att du fick sparken som regissör för den där filmen? |
Fellini |
Si, si, si, señore vara stor tänkare. 500 kronor. |
BBB |
Nja, jag vet inte. Du kommer förmodligen bara berätta att nästa scen ska utspelas i en luftballong på 5000 meters höjd och att jag ska kastas ut i luften. |
Fellini |
Si, si, si, si, si. 600 kronor för att rädda en så magnifico gestalto, liv eh? |
BBB |
Nej, jag tror inte det. Tänk på vad Barbro den heliga… |
|
Lösnäsans beskyddare |
BBB |
…skulle säga om jag gjorde av med så mycket pengar. |
Fellini |
Men om jag dessutom gav lite rabatti? Du får tio snuskiga bilder av dålig Claudia Cardinale-imitatorina, två kilo spagetti, tio pizzor och en pictura föreställande Juventus fotbolls-lago. |
BBB |
Okej, kör i vind. Vad kostar det? |
Fellini |
Billitjente. 1100, bara för er. |
BBB |
Det var billigt. Här är pengarna. Var är grejerna och allt jag behöver veta för att undkomma Alias fruktansvärda plan? |
Fellini |
Siñore, allt ni behöver veta, vet ni redan. Men ni behöver också en liten fallskärm, paratjoto, liten paratjoto praktiko, ni kommer att sluta falla så fort, pronto. |
BBB |
Säg pronto, pronto. Vad kostar det? |
Fellini |
Femton hundra. Billig försäkring, mama mia. |
BBB |
Bra! Här har du pengarna. |
Fellini |
Grazie, mille grazie. |
BBB |
He, he. Där gjorde jag en bra affär. Undrar just vart Torsten tog vägen, förresten. Ja, ja, han dyker väl upp. |
|
Torsten flämtande |
Torsten |
Tjena Ballongen. Jag var rädd att jag inte skulle hinna hitta dig i tid. |
BBB |
Vaddå? Jag har ju stått här hela tiden. Vart tog du vägen? |
Torsten |
Jo, jag råkade höra en direktsändning i radio. Man sände från ett hotellrum där Lismajl Hejduk och Alias Beethoven… |
BG |
Så slapp vi den. Tack, tack. |
Torsten |
…höll på att planera nästa scen i den här filmen. Det var en jäkla tur, för nu vet jag allt. |
BG |
Vi ber om ursäkt för den här intriglösningen som är påkommen helt och hållet för att skaffa bort Torsten medan Ballongen gjorde sin urusla affär med Guiseppe Fellini. Vi ber som sagt om ursäkt. |
BBB |
Du Torsten, ibland är du klokare än jag, men den här gången visste jag faktiskt om alltihopa på förhand, he, he. Och en fallskärm har jag också. Men nu har jag inte tid, vi ska ta den där scenen nu. |
|
Men först lite musik |
Akt 7 |
|
|
I luftballongen |
|
Vinden susar i bakgrunden. |
BBB |
Jaha du, Roger Moore, nu är det bara du och jag. |
AP |
Högt uppe i en luftballong, ja. |
BBB |
Och snart ska det väl filmas? |
AP |
Ja, just det. Snart ska vi agera. |
BBB |
Eftersom du spelar James Bond så ska du slå mig på käften. |
AP |
Så rätt, så rätt så. |
BBB |
Och så ska jag ramla ut och…och ända ner till marken, va? |
AP |
Precis. Du har förstått precis. |
BBB |
Tänk att jag har det, Alias Persson. |
|
B5 (dämpat) |
BG |
Tänk att den hörs ända där uppe. |
AP |
Jaså, du har avslöjat mig? |
BBB |
Det är just vad jag har! Nu har du ingen chans! Och jag har en fallskärm. Ger du upp? |
AP |
Ja. Jag måste väl det. Spelet är slut. |
BBB |
Det är precis vad det är. Jag bara hoppar ut ur ballongen, så här. Och så drar jag i knappen och så kan du inte komma undan…SATAN OCKSÅ!!!! |
Epilog |
|
BG |
Än en gång lyckades Alias Persson undkomma Ballongen. |
SS |
Än en gång lyckades Ballongen sumpa tillfället att ta fast sin svurne fiende. |
GB |
Än en gång lyckades vi dölja den verkliga sanningen för er. |
SS |
Hur gick det egentligen? Lyssna nästa vecka på… |
BG |
…Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
|
|
GB |
Ni har lyssnat på Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
BG |
Radioaktiva infall från riksradion i Malmö. |
SS |
För manus och medverkan stod Gunnar Bernstrup och Stellan Sundahl. |
GB |
Dessutom medverkade även producenten, Bengt Grafström. |
BG |
Det gjorde däremot inte teknikern Ove Nielsen. |
SS |
Och inte heller Roger Moore, Sean Connery, Britt Ekland, Elizabeth Taylor, Tommy Steele, Arne Thorén, Carola Häggkvist, exkung Konstantin, Alexandra Charles samt Gina Lollobrigida. |
GB |
Det gjorde däremot… |
SS+BG |
…Gunnar Bernstrup. |
Hej! Jag drömmer om den dagen då BBB kommer tillbaks i radion och löser alla världens bekymmer. Mona Sahlin har inte charmen som Barbro den heliga, Fredrik Reinfeldt inte Torstens kyla och ingen av de övriga kan mäta sig med den store antihjälten BBB. Inte heller världens skurkar kan lura på så hemska planer som Alias Persson B5, för vilken skurk skulle klara av att hela tiden höra B5 vart han gick, när de inte har en grönslemmig hantlangare. Snälla rädda oss, kom tillbaka Birger!