Prolog | |
BG | Riksradion i Malmö befarar det värsta, men presenterar ändå Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
| |
BG | Följande har hänt. Mamma har fått sin lördagskjol, far sin söndagsrock men lillebror har blivit lurad på två par strumpor. Barnombudsmannen och Henning Sjöström har trätt in på arenan och det är full cirkus. |
GB+SS | Cirkus? |
BG | Just det. Ballongen och Barbro den heliga… |
| Lösnäsans beskyddare |
BG | Har slagit… |
GB+SS | Aj! |
BG | Har slagit sig… |
GB+SS | Aj, aj! |
BG | Har slagit sig lösa och tillbringar nu några glada timmar på en cirkusföreställning. |
Akt 1 | |
| På cirkusen |
| Cirkusmusik i bakgrunden |
BBB | Barbro den heliga? |
| Lösnäsans beskyddare |
BDH | Tyst med dig, Ballongen. Titta nu på när knivkastaren gör sina konster. |
BBB | Nej, jag klarar det inte. Det är den sämsta cirkusföreställning jag nånsin har sett. Trapetskonstnärerna ramlar hela tiden ner, hästarna vägrar lyda, elefanterna kan inte räkna och clownerna missar när de ska sätta sig. |
BDH | Det är ju meningen. Dummer. |
BBB | Jag kan ge mig på att knivkastaren kommer att missa. |
| Jubel |
BBB | Jag visste det. Jag som inte tål blod. |
BG | Vi ber om ursäkt för detta inslag av våld. Här på riksradion tar vi bestämt avstånd från alla sådana inslag och hade vi bara på förhand informerats, så hade inte knivkastaren fått kasta sina dödsför… |
| Swisch. Duns. |
BG | Aaaargh. |
Generalen | Den gången missade han min själ inte. Bravo. Utmärkt kastat. Mer sådant. |
BBB | Såg du vad som hände? D-det bara swischade till. |
BDH | Vad är det för märkvärdigt med det? På cirkus kastar man alltid fort. |
BBB | Ja. Jo, jo. Det kanske inte är så svårt när man har tre armar. Tre armar? Barbro! Kan du se vilken färg han har? |
BDH | Jaa, ja, han är gul, grön, blå, snarare röd. |
BBB | Vad skönt. Ett tag trodde jag att det var Lismajl Hejduk, Alias Perssons… |
| B5 |
BBB | …hantlangare och invandrare från yttre rymden. Men han är ju grön. |
BDH | Nu är knivkastaren grön. |
BBB | Jamen, då är det ju Lismajl Hejduk! Har han ett tredje öga mitt på huvudet? |
BDH | Ja. Men nu är han vit, nej gul, röd, grö… Nu är han grön igen! |
BBB | Vad är detta? Kan du inte bestämma dig? |
BG | Vi tvingas desvärre avbryta här eftersom manusförfattaren uppenbarligen inte lyckats komma på en avslutning på detta dilemma. Under tiden som producenten går in och förklarar för Ballongen att det är den roterande cirkusbelysningen som ger Lismajl Hejduks hud olika färg, nu är det klart. |
BBB | Jamen, då är saken klar. Det är Lismajl Hejduk. Och då kan inte hans chef och min ärkefiende, Alias Persson, vara långt borta. Jag måste ha tag i honom. Varför kom det ingen Beethoven där? |
Producenten | Ääh. Äh du, förlåt, va. Vi sov här ute, va. Eh, den kommer nu i stället, va. |
| B5 |
BBB | Tack, tack. |
Producenten | Ingen orsak, va. Kör vidare bara, så kan vi klippa det där senare, va. |
BBB | Okej. Nu, du. Nu ska jag ha fatt i dig. |
BDH | Ballongen! Vänta på mig, hör du! Vänta på mig, Ballongen! Vänta på mig! |
Producenten | Ah, ah. Jamen, ni kan väl inte bara sticka båda två, va? Då har vi ju ingen kvar som kan snacka, va. |
GB | Jamen, det står så i manus. Ballongen och Barbro den heliga… |
| Lösnäsans beskyddare |
Producenten | He, he, he. Där var jag på bettet, va. Eh, förlåt. Vad var det du sa? |
SS | Han sa bara, att det står så i manus. Vi ska försvinna. |
Producenten | Aha, du, va. Då är det jag som inte riktigt hänger med, va. Ja, eh, det blev lite sent inatt, va. Men okej, vi kör vidare där, från nu, va. Sidan, eh, tre. |
| Men först, some music |
Akt 2 | |
| På cirkusen |
| Cirkusmusik i bakgrunden |
BBB | Vart tog han vägen? |
BDH | Där borta. Han står mellan husvagnarna. |
BBB | En sån fåne. Varför står han där så lugnt när jag jagar honom? |
BDH | För att han inte vet att du jagar honom. Dumskalle. |
BBB | Visst ja. Eh, Lismajl! Nu kommer jag och tar dig! |
BDH | Åh, din ännu dummare dumskalle. Varför varnar du honom? Nu smiter han kanske. |
BBB | Visst ja. Eh, Lismajl! He, he, he. Eeh, ja, vi bara skämtade. Jag är en enkel cirkusarbetare som härmar Birger Ballongen Bengtsson, så du behöver inte alls sticka och gömma dig. |
BDH | Åh, herregud. |
Gud | Ja, vad är det? |
BDH | Hur kan det vara möjligt att en person som Ballongen får bli till? |
Gud | Genom historia. Jag måste nog börja från början. Det hände sig vid den tiden… |
BDH | Inte nu, vi har inte tid just nu. Till jul, kanske. |
BBB | Barbro. Ser du vad konstigt. Lismajl står kvar, precis som om han inte hörde oss. |
BDH | Jamen, titta. Han gråter ju. |
| Swisch |
BBB | Vad var det? |
Torsten | Det var jag, Torsten, som äntligen hann i fatt er. Jag och Olle gick också på cirkus och när ni rusade efter den där usle knivkastaren, då förstod jag att det gällde att hänga på. |
BBB | Bra Torsten. Du är klok som vanligt. Men, titta där. Den usle knivkastaren är Lismajl Hejduk. Och han står och gråter. Kom, så fångar vi honom. Vi tar varsin arm. Vi är ju tre. |
| Slagsmål och skrik från alla inblandade |
LH | Hjälp, hjälp! Vad är det? Aj! |
Torsten | Nu, nu har vi dig, Lismajl. |
LH | Ja, ja. Det gör ingenting. Spelet är ändå slut. |
Torsten | Vilket spel? |
LH | Monopolspelet jag spelade innan, men nu är det slut. |
BG | De lyssnare som hört av sig och protesterat mot detta skämt om spel har fullkomligt rätt. Skämtet var uselt och motsvarade på intet sätt den standard man har rätt att kräva av ett program som det här. Hrm. Men det gör å andra sidan inte jag heller…vad som nu menas med det. |
BBB | Ha, ha. Din gamle luspudel. Nu har vi dig i alla fall fast. |
Torsten | Ja. Berätta var Alias Persson… |
| B5 |
Torsten | …håller till, om livet är dig kärt. |
LH | Om livet är mig kärt? Ha, ha, tillåt mig le. Ibland vet jag inte. Ser ni där? |
Torsten | Var? |
LH | Där jag ser. |
BBB | Du står ju och glor rakt in i en husvagnsvägg. |
Torsten | Ah, Ballongen. Fattar du inte? Han har sitt extra öga mitt uppe på huvet. Han står förstås och tittar uppåt. |
LH | Just det. Du är nästan lika genitalisk som Alias Persson. Som Alias Persson. SOM ALIAS PE… |
| B5 |
Producenten | Eh, ah. Förlåt, va, kontrollrummet här. Eh, ah, jag satt och sov igen, va. Ska försöka bättra mig, va. Kör igång pågar. |
BBB | Jaså, du står och tittar på stjärnorna? Ja, det var ju inte så lätt att komma på. Kunde du inte ha pekat? |
Torsten | Hur skulle han kunnat peka när vi håller hans armar? |
BBB | Fråga inte mig, jag kan väl inte veta allt? Barbro? |
BDH | Ja, vad är det? Hur länge ska jag behöva stå här och hålla i en arm och lyssna på era dumheter? |
BBB | Inte länge. Du kan sticka hem och sätta på kvällsmaten. Vi kommer straxt. |
BDH | Typiskt! Typiskt! Bara för att jag är kvinna, så ska ni utnyttja mig också… |
Alla | Just det! Stick!!! |
| Swisch |
BBB | Så ja. Peka nu ut vart vi ska se, Lismajl. |
LH | Där ute, långt, långt bort, glimmar en liten stjärna. Bortom den… |
Torsten | Vad du verkar deppig. |
LH | Fattar du inte? Det är mitt hem och jag står och tittar på den. Jag känner längtan till den yttre rymden och mina gamla vänner. Därför gråter jag. |
Torsten | Ja, ja, ja, ja. Det är nog bra. Men nu är du faktiskt tagen till fånga och vi vill att du lägger korten på bordet. |
LH | Korten? Jag har några bilder här av mina föräldrar och syskon, men på vilket bord ska jag lägga dem? |
BG | Ska Lismajl verkligen lägga korten på bordet? Det vill säga, ska han få ett bord att lägga dem på? Just nu är spänningen olidlig. Men där! Där kommer ett bord för två. Det är för litet. Vi får ett bord för fyra. Ja, där!! Där har vi ett bord för fyra, ett fönsterbord till på köpet!!! |
| Jubel |
| På restaurangen. |
| Restaurangmusik i bakgrunden |
BBB | Ja, ja. Det var ju granna bilder, Lismajl. Men nu var det ju inte det vi skulle se. |
Torsten | Nej. Var har du din chef? |
LH | Jag vet inte. Det är slut. Han har gett mig sparken. |
Torsten | Stopp! Stopp och belägg. |
BBB | Har Alias Persson… |
| Lösnäsans beskyddare |
BBB | De är verkligen på alerten med effekterna idag. Nå, skulle han ha gett dig sparken?? |
Torsten | Det verkar högst osannelikt. |
LH | Ja, kanske. Men så är det. Därför vill jag resa hem. Har ni nånsin hört mitt livs historia? |
Torsten | Nej, aldrig. |
BBB | Är den gripande? |
LH | Ja, mycket gripande. Ni skall få höra, och se, och känna… |
| Men först lite musik |
Akt 3 | |
| I en källare |
BBB (dämpat) | Mmmm, mmm, hjälp, hjälp, var är vi? Vad hände? |
Torsten (dämpat) | Jag vet inte, men vi vart nog lurade. Bit av mina rep. |
BBB (dämpat) | Mmmm, mm, fy vad äckliga de är. Tacka vet jag salta snören. |
Torsten | Tack, äntligen fri. Lismajl Hejduk lurade oss och nu ligger vi förmodligen illa till, i en gammal källare, i ett gammalt hus, i dem gamla kvarteren, i den gamla stadsdelen, i den gamla…va? |
Producenten | Nej, nej, nej, nej, stopp, stopp, stopp, va. Vad har vi sagt om såna upprepningar, va? Vad har vi sagt?? Sluta omedelbart med det, va. Nu säger jag det inte flera gånger, hör ni det? |
BBB | Tyst! Hörde du, Torsten? Det var nåt som lät. Nu hörs det igen. |
| En klocka ringer |
Torsten | Aha! En väckarklocka. Det kan bara betyda en sak. Att vi är inlåsta i en källarskrubb under en uraffär. |
BBB | Vi kan försöka ta oss ut, försiktigt. |
| Skrammel |
BBB | Såja. Jag tror inte att nån hörde oss. |
| Klockor tickar i bakgrunden |
Torsten | Kolla. Vad med ur! |
BBB | Du , Torsten, vet du vem som…he, he, he, he…vet du vem som gjorde världens första klocka? |
Torsten | Nej. |
BBB | He, he. Det var…urmakaren. |
BG | Den vitsen är ursprungligen schweizisk och publicerades första gången i Omegas personaltidning ”Die Zeit-Zeitung” 1837, under avdelningen ”Sekunda vitsar”. |
Torsten | Sch. Kolla. Där sitter det någon och sover bakom disken. |
| En klocka ringer |
AP | Äääööhh. Va? Ja, javisst, genast. Va? Eh, är det någon där? Nehej. Nej. |
| Snarkar |
BBB | Kolla. Han vaknade till och sen somnade han igen. Vi smiter. |
Torsten | Nä, stopp. Vi måste konstatera i fall han har något med vårt nedstoppande i källaren att göra. Vi måste förhöra honom. |
BBB | Men han sover ju. |
Torsten | Då får vi väl väcka honom. |
BBB | Vecka? Tror du det tar så lång tid? |
| B5 |
Producenten | Ah, ah förlåt, va. Eh, Beethovens femma ska ju bara vara när man säger Alias Persson, javisst. |
| B5 |
Producenten | Ah, uh. Alltihop är mitt fel, va. Eh, förlåt! |
Torsten | Skruva upp några klocker så ska vi nog få fart på honom. |
… | |
Akt 4 | |
| I uraffären. |
| Klockor tickar i bakgrunden |
| Klockor ringer |
AP | Äääööhh. Va? Vem ringde? Åh, förlåt. Jag somnade visst. |
BBB | Hallå där. Vad gör du här egentligen? |
AP | Va? Vad gör ni själva här, om jag kanske får fråga? Det här råkar vara min butik. Urmakare Bertil Tideman, om jag får presentera mig. |
BBB | He, he, förlåt mig om jag var bu…UR..dus. He, he, he, he. Hörde ni? B…UR…dus. Ja. Oh, förlåt. Eh. Birger Ballongen Bengtsson här och Torsten där. Vi har blivit inlåsta i källaren. |
AP | Jaså, jag tycker det verkar som om ni står här. |
BBB | Ja, det är faktiskt rätt. |
Torsten | Ja, vi var inlåsta, men nu har vi tagit oss ur…källaren. |
BBB | Ur! He, he, he. Ja, det kan man kanske säga. Förlåt. Ni kanske inte att vi verkar riktigt klocka. He, he, he. |
BG | Vi ber om ursäkt för de usla tidsvitsar som Ballongen inte drar sig för att dra gång på gång… |
| Gong |
AP | Förlåt, men jag tror inte riktigt jag har fattat galoppen. Jag måste ha sovit djupt. Ni påstår alltså att ni har varit inlåsta i min källare, medan jag sov? Eh, vad är klockan? |
BBB | Fem i tre, halv sju, sexton minuter över åtta, nio och förtifem, tolv noll-tre… |
Torsten | Ballongen, Ballongen, Ballongen, nu får du skärpa dig. Så mycket kan väl inte klockan vara på en gång? |
BBB | Nej, nej, men hur fasen ska jag veta vilken av alla dessa klockor som går rätt? |
| Skrammel |
Torsten | Nämen, Ballongen! Vad gör du nu? |
BBB | Gör?? Jag slog en rova. He, he. |
Torsten | Ah, nu tror jag att det är…nu tror jag att det är på tiden att vi ber om ursäkt för att vi stört herr Tideman i hans sömn. Han har uppenbarligen inte någonting med den här historien att göra. Vi drar. |
BBB | Vi drar oss, menar du. He, he. |
Producenten | Ah, nej, Ballongen, va. Den vitsen har vi redan använt, va. Skärpning nu, annars bryter vi här, va, och gör om alltihopa utan den där urmakarmiljön, va. Den verkar så urbota du..ehe, urbota, det var roligt, va…oh, förlåt. |
BBB | Ja, ja, herr Tideman. Det är nämligen så att vi söker Alias Persson… |
| B5 |
Producenten | Aha, ha, ha, där satt den igen, va. Skönt. Jag var lite orolig ett tag, va, att de skulle bli för…urolig kanske…ur-rolig, ha, ha, ha. |
BG | Vi ber om ursäkt än en gång…ur-säkt…för att man inte ens i kontrollrummet kan avhålla sig från fånigt vitsande, man tycker ju att de borde vara visare…än så, ähm, förlåt. |
BBB | Som sagt, vi söker alltså min ärkefiende och hans slemme hantlangare, Lismajl Hejduk. |
Torsten | Just det, Lismajl lyckades lura oss. |
BBB | L-ur-a oss. He, he, hörde du… |
Torsten | Lägg av nu, Ballongen!!! |
BBB | Okej, urs…förlåt. |
AP | Ja, jag har inte tid med er längre. Jag har fått min slummer och när som helst kommer det en kund. Men jag kanske kan hjälpa er. De där två ni sökte, jag kanske vet… Är den ene grönskimrande med tre armar och ett öga mitt uppe på… |
BBB | …mitt uppe på huvet, ja, just det. |
AP | Ja, det var väl det jag tänkte. De har varit här, men de skulle visst på…hemligt uppdrag. |
BBB | Uppdrag? Ha, ha. Ha, ha. Det trodde jag man hade här. |
Torsten | Ballongen, lägger du inte av nu så få du en pendyl i skallen. |
BBB | Det skulle du aldrig våga. |
Torsten | Skulle inte jag? Watch me. |
| Gong |
AP | Mina herrar. Vill ni vara vänliga att låta bli att bråka i min butik. Lämna omedelbart lokalen och res till Afrika. Det var dit de andra två skulle ta sig. |
BBB | Okej, då rusar vi dit. Tickar, tickar för informationen. Mot Afrika. |
| Men först lite musik |
Akt 5 | |
BG | Ja, innan vi fortsätter kan det nog vara dags för en och annan förklaring till de minst sagt underliga turerna i den här berättelsen. Problemet är bara att ingen riktigt vet varför Lismajl Hejduk uppträdde som knivkastare på cirkus. Inte heller varför han påstod att Alias Persson… |
| B5 |
BG | Tack, tack. …hade gett honom sparken. |
GB+SS | Fattar du inte det? |
BG | Nej, gör ni det? |
GB+SS | Nej. |
BG | Ja, där ser ni. Nå, var var jag nånstans? |
GB+SS | Här. |
BG | Tack. Men var är Torsten och Ballongen? |
GB+SS | I Afrika. |
BG | Tack. Så är det alltså. Torsten och Ballongen är i Afrika, ditlurad av urmakaren Bertil Tideman. I själva verket en dåligt maskerad A… Eh, he, he. Nej, jag tror inte jag avslöjar det. Mot Afrika. |
| Någonstans i Afrika. |
| Djungelljud i bakgunden. |
BBB | Vad snårigt och varmt här är, Torsten. |
Torsten | Det är väl inte konstigt. Vi befinner oss mitt i den varma och snåriga djungeln i Afrika. |
BBB | Jaså, är det därför. Eh, var ska vi leta efter Alias och Lism… |
Torsten | Scchh. Lyssna. |
Tarzan | Aaaaaiaiaiaiaiaiaiaaaaa!!! |
BBB | Det låter bekant på nåt sätt. |
Torsten | Ja, men jag har mina dubier. |
BBB | Stackare. Tror du att du kan fortsätta ändå, eller ska jag lämna dig ensam åt ditt öde mitt i djungelen? |
Torsten | Ballongen. |
BBB | Förlåt, det kan jag såklart inte göra. Jag är ju hjälten och därför måste jag bära dig… |
Torsten | Stopp!!! Nej, släpp mig! |
| Duns |
Torsten | Aj! Nu kan jag inte gå. Jag gjorde illa foten. |
BBB | Du får skylla dig själv. Jag sa ju att jag kunde bära dig. |
Tarzan | Aaaaaiaiaiaiaiaiaiaaaaa!!! Tjena på er grabbar. Jag är Tarzan. Nån skadad? Illa, illa. Vi får ta honom till min lilla stuga uppe bland träden. Greppa den där lianen, så åker vi. |
| Swisch |
BBB | Oj, det gick fort. Var är vi? |
Tarzan | Vi är hemma hos mig, Tarzan alltså. Var gör det ont mest? |
Torsten | I foten. |
Tarzan | I den här? |
| Knak |
Torsten | Ajjj! Ja nu ja, men innan var det bara den andra foten. |
Tarzan | Oj, oj! Vi får kalla på hjälp! Cheeta!! Kom till husse! Äh. Jag får ropa. Aaaaaiaiaiaiaiaiaiaaaaa!!! Nu ska ni se att han kommer strax. |
| Men först lite musik |
Akt 6 | |
| Någonstans i Afrika. |
| Djungelljud i bakgunden. |
Cheeta | Chip, chip, chip, chip. |
Tarzan | Såja. Här har vi honom. Cheeta. Får jag presentera mina nya vänner, Birger Ballongen Bengtsson och Torsten. |
Torsten | Ja, men Tarzan. Hur kunde du veta vad vi hette? |
Tarzan | Tja, har väl läst i manus. Vad vet jag? Hälsa nu på Cheeta. |
BBB | Eh, ha-hallå, Cheeta. Hur är läget? |
Cheeta | Chip, chip, chip, chip, eeeeeeeeee. |
BBB | Aj!!! Bits inte. |
Tarzan | He, he. Han är så lekfull. Men, var lugna. Han biter aldrig av benet helt och hållet. |
Torsten | Borde inte han ha…tre armar?? |
Tarzan | Tre armar? Cheeta? He, varför då? |
BBB | Jag tror jag fattar vad du menar, Torsten. Du menar, fast du inte vill säga det rakt ut, att detta kan vara en otroligt skicklig förklädnad och att Cheeta i själva verket är Lismajl Hejduk. |
Producenten | Aeh, ah, bra, va. Kan inte du fortsätta och nämna den andra också, va, så vi kan lägga på effekterna där de ska sitta, va? |
BBB | Jo, visst. Eh. Och det skulle betyda att den här Tarzan i själva verket är Alias Persson. |
| B5 |
Producenten | Tackar, tackar, va. Det börjar sitta fint nu, va. |
Torsten | Ballongen! Säg ingenting. Vi får inte avslöja att vi vet hur det är, utan låtsas som om du trodde att Tarzan är Tarzan. |
BG | Turligt nog hade Tarzan vänt sig bort just som Ballongen och Torsten talade med varandra. Han är därför helt ovetande om deras misstankar. Det är däremot inte Cheeta. |
Cheeta | Chip, chip, chip, eeeee, eeeee, eeeee. |
Tarzan | Vad säger du, Cheeta? |
Cheeta | Eeeee, eeeee, eeeee, chip, chip, chip, chip. |
Tarzan | Näää, det kan du inte mena. |
Cheeta | Eeeeee, eeeeeeee. |
Tarzan | Jaså? Men då måste vi ta itu med det genast. |
| Aber jetzt, musik |
Akt 7 | |
| Någonstans i Afrika. |
| Djungelljud i bakgrunden. |
Tarzan | Jaha, mina vänner. Då är det dags att lägga korten på bordet. |
BG | Vi ber om ursäkt för den här repliken, som redan använts alltför många gånger i dagens program. |
BBB | Avslöjade Cheeta…ja, jag menar Lismajl…avslöjade han oss? |
Tarzan | Han?? Näe. |
Torsten | Jamen, vad var det han berättade, då? |
Tarzan | Ingen aning. Jag bara låtsas att jag begriper, så blir han glad. |
Cheeta | Chip, chip, chip, eeeeee. |
Tarzan | Just det, Cheeta. |
BBB | Så då menade du ingenting med det där om att vi skulle lägga korten på bordet? |
Tarzan | Jo, för tusan. Vartenda ord. |
Torsten | Stopp!! Går det inte för fort nu? |
BG | Den sistnämnda repliken ingick inte i handlingen, utan var en anmaning till föraren av en röd SAAB på väg mot Enköping att sakta ner en smula. Polisbilen bakom hinner nämligen inte riktigt med och då blir bilderna man försöker ta suddiga. |
BBB | Jaha, käre Tarzan. Då lägger vi korten på bordet. |
| Smack |
Tarzan | Fy tusan! Cheeta. Det gäller dig också. |
| Krasch |
Tarzan | Jamen, dumma Cheeta. Varför ska du alltid kasta korten så hårt? Nu rasade ju kojan igen. Samma sak, varenda gång. Dummer! |
Cheeta | Chip, chip, eeeee. |
BBB | Du, Tarzan. Eller ska vi säga Alias Persson? |
Tarzan | Dai, dai, dai, daaa! Ni menar honom? Känner ni honom? |
Torsten | Det är Ballongens ärkefiende. |
BBB | Vi tror att det är du. |
Tarzan | Jag som är vadå? |
BBB | Som är han. |
Tarzan | Dai, dai, dai, daaa? |
BBB | Just precis. På med handklovarna. Aj!!! |
Cheeta | Eeeeeeeee. |
Tarzan | Det är bra, Cheeta, bit till, fiint, kniip. Kom. Vi tar lianen som kommer här. |
| Swisch |
Torsten | Där försvann de, just som vi skulle avslöja dem. Jäklar. |
BBB | Om det nu var de. |
Epilog | |
BG | Om det nu var de, ja. Men det lär vi aldrig få veta. |
SS | Framförallt inte om ni inte lyssnar på fortsättningen av… |
BG | …Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
| |
GB | Ni har… |
SS | …som ni kanske har förstått… |
GB | …lyssnat till Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
BG | Radioaktiva infall från riksradion i Malmö. |
SS | För manus stod Gunnar Bernstrup och Stellan Sundahl… |
GB | …som dessutom medverkade, liksom producenten, Bengt Grafström. |
BG | Tekniker var Björn Björne. |
GB | Och om ni undrar varför alla människor hurrar runt omkring er, så är det för att just dessa rader läses av Gunnar Bernstrup. |
SS+BG | Och för att de är mutade. |