EP10 – Urmakarmysteriet

Prolog 
BGRiksradion i Malmö befarar det värsta, men presenterar ändå Birger Ballongen Bengtssons bravader.
  
BGFöljande har hänt. Mamma har fått sin lördagskjol, far sin söndagsrock men lillebror har blivit lurad på två par strumpor. Barnombudsmannen och Henning Sjöström har trätt in på arenan och det är full cirkus.
GB+SSCirkus?
BGJust det. Ballongen och Barbro den heliga…
 Lösnäsans beskyddare
BGHar slagit…
GB+SSAj!
BGHar slagit sig…
GB+SSAj, aj!
BGHar slagit sig lösa och tillbringar nu några glada timmar på en cirkusföreställning.
Akt 1 
 På cirkusen
 Cirkusmusik i bakgrunden
BBBBarbro den heliga?
 Lösnäsans beskyddare
BDHTyst med dig, Ballongen. Titta nu på när knivkastaren gör sina konster.
BBBNej, jag klarar det inte. Det är den sämsta cirkusföreställning jag nånsin har sett. Trapetskonstnärerna ramlar hela tiden ner, hästarna vägrar lyda, elefanterna kan inte räkna och clownerna missar när de ska sätta sig.
BDHDet är ju meningen. Dummer.
BBBJag kan ge mig på att knivkastaren kommer att missa.
 Jubel
BBBJag visste det. Jag som inte tål blod.
BGVi ber om ursäkt för detta inslag av våld. Här på riksradion tar vi bestämt avstånd från alla sådana inslag och hade vi bara på förhand informerats, så hade inte knivkastaren fått kasta sina dödsför…
 Swisch. Duns.
BGAaaargh.
GeneralenDen gången missade han min själ inte. Bravo. Utmärkt kastat. Mer sådant.
BBBSåg du vad som hände? D-det bara swischade till.
BDHVad är det för märkvärdigt med det? På cirkus kastar man alltid fort.
BBBJa. Jo, jo. Det kanske inte är så svårt när man har tre armar. Tre armar? Barbro! Kan du se vilken färg han har?
BDHJaa, ja, han är gul, grön, blå, snarare röd.
BBBVad skönt. Ett tag trodde jag att det var Lismajl Hejduk, Alias Perssons…
 B5
BBB…hantlangare och invandrare från yttre rymden. Men han är ju grön.
BDHNu är knivkastaren grön.
BBBJamen, då är det ju Lismajl Hejduk! Har han ett tredje öga mitt på huvudet?
BDHJa. Men nu är han vit, nej gul, röd, grö… Nu är han grön igen!
BBBVad är detta? Kan du inte bestämma dig?
BGVi tvingas desvärre avbryta här eftersom manusförfattaren uppenbarligen inte lyckats komma på en avslutning på detta dilemma. Under tiden som producenten går in och förklarar för Ballongen att det är den roterande cirkusbelysningen som ger Lismajl Hejduks hud olika färg, nu är det klart.
BBBJamen, då är saken klar. Det är Lismajl Hejduk. Och då kan inte hans chef och min ärkefiende, Alias Persson, vara långt borta. Jag måste ha tag i honom. Varför kom det ingen Beethoven där?
ProducentenÄäh. Äh du, förlåt, va. Vi sov här ute, va. Eh, den kommer nu i stället, va.
 B5
BBBTack, tack.
ProducentenIngen orsak, va. Kör vidare bara, så kan vi klippa det där senare, va.
BBBOkej. Nu, du. Nu ska jag ha fatt i dig.
BDHBallongen! Vänta på mig, hör du! Vänta på mig, Ballongen! Vänta på mig!
ProducentenAh, ah. Jamen, ni kan väl inte bara sticka båda två, va? Då har vi ju ingen kvar som kan snacka, va.
GBJamen, det står så i manus. Ballongen och Barbro den heliga…
 Lösnäsans beskyddare
ProducentenHe, he, he. Där var jag på bettet, va. Eh, förlåt. Vad var det du sa?
SSHan sa bara, att det står så i manus. Vi ska försvinna.
ProducentenAha, du, va. Då är det jag som inte riktigt hänger med, va. Ja, eh, det blev lite sent inatt, va. Men okej, vi kör vidare där, från nu, va. Sidan, eh, tre.
 Men först, some music
Akt 2 
 På cirkusen
 Cirkusmusik i bakgrunden
BBBVart tog han vägen?
BDHDär borta. Han står mellan husvagnarna.
BBBEn sån fåne. Varför står han där så lugnt när jag jagar honom?
BDHFör att han inte vet att du jagar honom. Dumskalle.
BBBVisst ja. Eh, Lismajl! Nu kommer jag och tar dig!
BDHÅh, din ännu dummare dumskalle. Varför varnar du honom? Nu smiter han kanske.
BBBVisst ja. Eh, Lismajl! He, he, he. Eeh, ja, vi bara skämtade. Jag är en enkel cirkusarbetare som härmar Birger Ballongen Bengtsson, så du behöver inte alls sticka och gömma dig.
BDHÅh, herregud.
GudJa, vad är det?
BDHHur kan det vara möjligt att en person som Ballongen får bli till?
GudGenom historia. Jag måste nog börja från början. Det hände sig vid den tiden…
BDHInte nu, vi har inte tid just nu. Till jul, kanske.
BBBBarbro. Ser du vad konstigt. Lismajl står kvar, precis som om han inte hörde oss.
BDHJamen, titta. Han gråter ju.
 Swisch
BBBVad var det?
TorstenDet var jag, Torsten, som äntligen hann i fatt er. Jag och Olle gick också på cirkus och när ni rusade efter den där usle knivkastaren, då förstod jag att det gällde att hänga på.
BBBBra Torsten. Du är klok som vanligt. Men, titta där. Den usle knivkastaren är Lismajl Hejduk. Och han står och gråter. Kom, så fångar vi honom. Vi tar varsin arm. Vi är ju tre.
 Slagsmål och skrik från alla inblandade
LHHjälp, hjälp! Vad är det? Aj!
TorstenNu, nu har vi dig, Lismajl.
LHJa, ja. Det gör ingenting. Spelet är ändå slut.
TorstenVilket spel?
LHMonopolspelet jag spelade innan, men nu är det slut.
BGDe lyssnare som hört av sig och protesterat mot detta skämt om spel har fullkomligt rätt. Skämtet var uselt och motsvarade på intet sätt den standard man har rätt att kräva av ett program som det här. Hrm. Men det gör å andra sidan inte jag heller…vad som nu menas med det.
BBBHa, ha. Din gamle luspudel. Nu har vi dig i alla fall fast.
TorstenJa. Berätta var Alias Persson…
 B5
Torsten…håller till, om livet är dig kärt.
LHOm livet är mig kärt? Ha, ha, tillåt mig le. Ibland vet jag inte. Ser ni där?
TorstenVar?
LHDär jag ser.
BBBDu står ju och glor rakt in i en husvagnsvägg.
TorstenAh, Ballongen. Fattar du inte? Han har sitt extra öga mitt uppe på huvet. Han står förstås och tittar uppåt.
LHJust det. Du är nästan lika genitalisk som Alias Persson. Som Alias Persson. SOM ALIAS PE…
 B5
ProducentenEh, ah. Förlåt, va, kontrollrummet här. Eh, ah, jag satt och sov igen, va. Ska försöka bättra mig, va. Kör igång pågar.
BBBJaså, du står och tittar på stjärnorna? Ja, det var ju inte så lätt att komma på. Kunde du inte ha pekat?
TorstenHur skulle han kunnat peka när vi håller hans armar?
BBBFråga inte mig, jag kan väl inte veta allt? Barbro?
BDHJa, vad är det? Hur länge ska jag behöva stå här och hålla i en arm och lyssna på era dumheter?
BBBInte länge. Du kan sticka hem och sätta på kvällsmaten. Vi kommer straxt.
BDHTypiskt! Typiskt! Bara för att jag är kvinna, så ska ni utnyttja mig också…
AllaJust det! Stick!!!
 Swisch
BBBSå ja. Peka nu ut vart vi ska se, Lismajl.
LHDär ute, långt, långt bort, glimmar en liten stjärna. Bortom den…
TorstenVad du verkar deppig.
LHFattar du inte? Det är mitt hem och jag står och tittar på den. Jag känner längtan till den yttre rymden och mina gamla vänner. Därför gråter jag.
TorstenJa, ja, ja, ja. Det är nog bra. Men nu är du faktiskt tagen till fånga och vi vill att du lägger korten på bordet.
LHKorten? Jag har några bilder här av mina föräldrar och syskon, men på vilket bord ska jag lägga dem?
BGSka Lismajl verkligen lägga korten på bordet? Det vill säga, ska han få ett bord att lägga dem på? Just nu är spänningen olidlig. Men där! Där kommer ett bord för två. Det är för litet. Vi får ett bord för fyra. Ja, där!! Där har vi ett bord för fyra, ett fönsterbord till på köpet!!!
 Jubel
 På restaurangen.
 Restaurangmusik i bakgrunden
BBBJa, ja. Det var ju granna bilder, Lismajl. Men nu var det ju inte det vi skulle se.
TorstenNej. Var har du din chef?
LHJag vet inte. Det är slut. Han har gett mig sparken.
TorstenStopp! Stopp och belägg.
BBBHar Alias Persson…
 Lösnäsans beskyddare
BBBDe är verkligen på alerten med effekterna idag. Nå, skulle han ha gett dig sparken??
TorstenDet verkar högst osannelikt.
LHJa, kanske. Men så är det. Därför vill jag resa hem. Har ni nånsin hört mitt livs historia?
TorstenNej, aldrig.
BBBÄr den gripande?
LHJa, mycket gripande. Ni skall få höra, och se, och känna…
 Men först lite musik
Akt 3 
 I en källare
BBB (dämpat)Mmmm, mmm, hjälp, hjälp, var är vi? Vad hände?
Torsten (dämpat)Jag vet inte, men vi vart nog lurade. Bit av mina rep.
BBB (dämpat)Mmmm, mm, fy vad äckliga de är. Tacka vet jag salta snören.
TorstenTack, äntligen fri. Lismajl Hejduk lurade oss och nu ligger vi förmodligen illa till, i en gammal källare, i ett gammalt hus, i dem gamla kvarteren, i den gamla stadsdelen, i den gamla…va?
ProducentenNej, nej, nej, nej, stopp, stopp, stopp, va. Vad har vi sagt om såna upprepningar, va? Vad har vi sagt?? Sluta omedelbart med det, va. Nu säger jag det inte flera gånger, hör ni det?
BBBTyst! Hörde du, Torsten? Det var nåt som lät. Nu hörs det igen.
 En klocka ringer
TorstenAha! En väckarklocka. Det kan bara betyda en sak. Att vi är inlåsta i en källarskrubb under en uraffär.
BBBVi kan försöka ta oss ut, försiktigt.
 Skrammel
BBBSåja. Jag tror inte att nån hörde oss.
 Klockor tickar i bakgrunden
TorstenKolla. Vad med ur!
BBBDu , Torsten, vet du vem som…he, he, he, he…vet du vem som gjorde världens första klocka?
TorstenNej.
BBBHe, he. Det var…urmakaren.
BGDen vitsen är ursprungligen schweizisk och publicerades första gången i Omegas personaltidning ”Die Zeit-Zeitung” 1837, under avdelningen ”Sekunda vitsar”.
TorstenSch. Kolla. Där sitter det någon och sover bakom disken.
 En klocka ringer
APÄääööhh. Va? Ja, javisst, genast. Va? Eh, är det någon där? Nehej. Nej.
 Snarkar
BBBKolla. Han vaknade till och sen somnade han igen. Vi smiter.
TorstenNä, stopp. Vi måste konstatera i fall han har något med vårt nedstoppande i källaren att göra. Vi måste förhöra honom.
BBBMen han sover ju.
TorstenDå får vi väl väcka honom.
BBBVecka? Tror du det tar så lång tid?
 B5
ProducentenAh, ah förlåt, va. Eh, Beethovens femma ska ju bara vara när man säger Alias Persson, javisst.
 B5
ProducentenAh, uh. Alltihop är mitt fel, va. Eh, förlåt!
TorstenSkruva upp några klocker så ska vi nog få fart på honom.
 
Akt 4 
 I uraffären.
 Klockor tickar i bakgrunden
 Klockor ringer
APÄääööhh. Va? Vem ringde? Åh, förlåt. Jag somnade visst.
BBBHallå där. Vad gör du här egentligen?
APVa? Vad gör ni själva här, om jag kanske får fråga? Det här råkar vara min butik. Urmakare Bertil Tideman, om jag får presentera mig.
BBBHe, he, förlåt mig om jag var bu…UR..dus. He, he, he, he. Hörde ni? B…UR…dus. Ja. Oh, förlåt. Eh. Birger Ballongen Bengtsson här och Torsten där. Vi har blivit inlåsta i källaren.
APJaså, jag tycker det verkar som om ni står här.
BBBJa, det är faktiskt rätt.
TorstenJa, vi var inlåsta, men nu har vi tagit oss ur…källaren.
BBBUr! He, he, he. Ja, det kan man kanske säga. Förlåt. Ni kanske inte att vi verkar riktigt klocka. He, he, he.
BGVi ber om ursäkt för de usla tidsvitsar som Ballongen inte drar sig för att dra gång på gång…
 Gong
APFörlåt, men jag tror inte riktigt jag har fattat galoppen. Jag måste ha sovit djupt. Ni påstår alltså att ni har varit inlåsta i min källare, medan jag sov? Eh, vad är klockan?
BBBFem i tre, halv sju, sexton minuter över åtta, nio och förtifem, tolv noll-tre…
TorstenBallongen, Ballongen, Ballongen, nu får du skärpa dig. Så mycket kan väl inte klockan vara på en gång?
BBBNej, nej, men hur fasen ska jag veta vilken av alla dessa klockor som går rätt?
 Skrammel
TorstenNämen, Ballongen! Vad gör du nu?
BBBGör?? Jag slog en rova. He, he.
TorstenAh, nu tror jag att det är…nu tror jag att det är på tiden att vi ber om ursäkt för att vi stört herr Tideman i hans sömn. Han har uppenbarligen inte någonting med den här historien att göra. Vi drar.
BBBVi drar oss, menar du. He, he.
ProducentenAh, nej, Ballongen, va. Den vitsen har vi redan använt, va. Skärpning nu, annars bryter vi här, va, och gör om alltihopa utan den där urmakarmiljön, va. Den verkar så urbota du..ehe, urbota, det var roligt, va…oh, förlåt.
BBBJa, ja, herr Tideman. Det är nämligen så att vi söker Alias Persson…
 B5
ProducentenAha, ha, ha, där satt den igen, va. Skönt. Jag var lite orolig ett tag, va, att de skulle bli för…urolig kanske…ur-rolig, ha, ha, ha.
BGVi ber om ursäkt än en gång…ur-säkt…för att man inte ens i kontrollrummet kan avhålla sig från fånigt vitsande, man tycker ju att de borde vara visare…än så, ähm, förlåt.
BBBSom sagt, vi söker alltså min ärkefiende och hans slemme hantlangare, Lismajl Hejduk.
TorstenJust det, Lismajl lyckades lura oss.
BBBL-ur-a oss. He, he, hörde du…
TorstenLägg av nu, Ballongen!!!
BBBOkej, urs…förlåt.
APJa, jag har inte tid med er längre. Jag har fått min slummer och när som helst kommer det en kund. Men jag kanske kan hjälpa er. De där två ni sökte, jag kanske vet… Är den ene grönskimrande med tre armar och ett öga mitt uppe på…
BBB…mitt uppe på huvet, ja, just det.
APJa, det var väl det jag tänkte. De har varit här, men de skulle visst på…hemligt uppdrag.
BBBUppdrag? Ha, ha. Ha, ha. Det trodde jag man hade här.
TorstenBallongen, lägger du inte av nu så få du en pendyl i skallen.
BBBDet skulle du aldrig våga.
TorstenSkulle inte jag? Watch me.
 Gong
APMina herrar. Vill ni vara vänliga att låta bli att bråka i min butik. Lämna omedelbart lokalen och res till Afrika. Det var dit de andra två skulle ta sig.
BBBOkej, då rusar vi dit. Tickar, tickar för informationen. Mot Afrika.
 Men först lite musik
Akt 5 
BGJa, innan vi fortsätter kan det nog vara dags för en och annan förklaring till de minst sagt underliga turerna i den här berättelsen. Problemet är bara att ingen riktigt vet varför Lismajl Hejduk uppträdde som knivkastare på cirkus. Inte heller varför han påstod att Alias Persson…
 B5
BGTack, tack. …hade gett honom sparken.
GB+SSFattar du inte det?
BGNej, gör ni det?
GB+SSNej.
BGJa, där ser ni. Nå, var var jag nånstans?
GB+SSHär.
BGTack. Men var är Torsten och Ballongen?
GB+SSI Afrika.
BGTack. Så är det alltså. Torsten och Ballongen är i Afrika, ditlurad av urmakaren Bertil Tideman. I själva verket en dåligt maskerad A… Eh, he, he. Nej, jag tror inte jag avslöjar det. Mot Afrika.
 Någonstans i Afrika.
 Djungelljud i bakgunden.
BBBVad snårigt och varmt här är, Torsten.
TorstenDet är väl inte konstigt. Vi befinner oss mitt i den varma och snåriga djungeln i Afrika.
BBBJaså, är det därför. Eh, var ska vi leta efter Alias och Lism…
TorstenScchh. Lyssna.
TarzanAaaaaiaiaiaiaiaiaiaaaaa!!!
BBBDet låter bekant på nåt sätt.
TorstenJa, men jag har mina dubier.
BBBStackare. Tror du att du kan fortsätta ändå, eller ska jag lämna dig ensam åt ditt öde mitt i djungelen?
TorstenBallongen.
BBBFörlåt, det kan jag såklart inte göra. Jag är ju hjälten och därför måste jag bära dig…
TorstenStopp!!! Nej, släpp mig!
 Duns
TorstenAj! Nu kan jag inte gå. Jag gjorde illa foten.
BBBDu får skylla dig själv. Jag sa ju att jag kunde bära dig.
TarzanAaaaaiaiaiaiaiaiaiaaaaa!!! Tjena på er grabbar. Jag är Tarzan. Nån skadad? Illa, illa. Vi får ta honom till min lilla stuga uppe bland träden. Greppa den där lianen, så åker vi.
 Swisch
BBBOj, det gick fort. Var är vi?
TarzanVi är hemma hos mig, Tarzan alltså. Var gör det ont mest?
TorstenI foten.
TarzanI den här?
 Knak
TorstenAjjj! Ja nu ja, men innan var det bara den andra foten.
TarzanOj, oj! Vi får kalla på hjälp! Cheeta!! Kom till husse! Äh. Jag får ropa. Aaaaaiaiaiaiaiaiaiaaaaa!!! Nu ska ni se att han kommer strax.
 Men först lite musik
Akt 6 
 Någonstans i Afrika.
 Djungelljud i bakgunden.
CheetaChip, chip, chip, chip.
TarzanSåja. Här har vi honom. Cheeta. Får jag presentera mina nya vänner, Birger Ballongen Bengtsson och Torsten.
TorstenJa, men Tarzan. Hur kunde du veta vad vi hette?
TarzanTja, har väl läst i manus. Vad vet jag? Hälsa nu på Cheeta.
BBBEh, ha-hallå, Cheeta. Hur är läget?
CheetaChip, chip, chip, chip, eeeeeeeeee.
BBBAj!!! Bits inte.
TarzanHe, he. Han är så lekfull. Men, var lugna. Han biter aldrig av benet helt och hållet.
TorstenBorde inte han ha…tre armar??
TarzanTre armar? Cheeta? He, varför då?
BBBJag tror jag fattar vad du menar, Torsten. Du menar, fast du inte vill säga det rakt ut, att detta kan vara en otroligt skicklig förklädnad och att Cheeta i själva verket är Lismajl Hejduk.
ProducentenAeh, ah, bra, va. Kan inte du fortsätta och nämna den andra också, va, så vi kan lägga på effekterna där de ska sitta, va?
BBBJo, visst. Eh. Och det skulle betyda att den här Tarzan i själva verket är Alias Persson.
 B5
ProducentenTackar, tackar, va. Det börjar sitta fint nu, va.
TorstenBallongen! Säg ingenting. Vi får inte avslöja att vi vet hur det är, utan låtsas som om du trodde att Tarzan är Tarzan.
BGTurligt nog hade Tarzan vänt sig bort just som Ballongen och Torsten talade med varandra. Han är därför helt ovetande om deras misstankar. Det är däremot inte Cheeta.
CheetaChip, chip, chip, eeeee, eeeee, eeeee.
TarzanVad säger du, Cheeta?
CheetaEeeee, eeeee, eeeee, chip, chip, chip, chip.
TarzanNäää, det kan du inte mena.
CheetaEeeeee, eeeeeeee.
TarzanJaså? Men då måste vi ta itu med det genast.
 Aber jetzt, musik
Akt 7 
 Någonstans i Afrika.
 Djungelljud i bakgrunden.
TarzanJaha, mina vänner. Då är det dags att lägga korten på bordet.
BGVi ber om ursäkt för den här repliken, som redan använts alltför många gånger i dagens program.
BBBAvslöjade Cheeta…ja, jag menar Lismajl…avslöjade han oss?
TarzanHan?? Näe.
TorstenJamen, vad var det han berättade, då?
TarzanIngen aning. Jag bara låtsas att jag begriper, så blir han glad.
CheetaChip, chip, chip, eeeeee.
TarzanJust det, Cheeta.
BBBSå då menade du ingenting med det där om att vi skulle lägga korten på bordet?
TarzanJo, för tusan. Vartenda ord.
TorstenStopp!! Går det inte för fort nu?
BGDen sistnämnda repliken ingick inte i handlingen, utan var en anmaning till föraren av en röd SAAB på väg mot Enköping att sakta ner en smula. Polisbilen bakom hinner nämligen inte riktigt med och då blir bilderna man försöker ta suddiga.
BBBJaha, käre Tarzan. Då lägger vi korten på bordet.
 Smack
TarzanFy tusan! Cheeta. Det gäller dig också.
 Krasch
TarzanJamen, dumma Cheeta. Varför ska du alltid kasta korten så hårt? Nu rasade ju kojan igen. Samma sak, varenda gång. Dummer!
CheetaChip, chip, eeeee.
BBBDu, Tarzan. Eller ska vi säga Alias Persson?
TarzanDai, dai, dai, daaa! Ni menar honom? Känner ni honom?
TorstenDet är Ballongens ärkefiende.
BBBVi tror att det är du.
TarzanJag som är vadå?
BBBSom är han.
TarzanDai, dai, dai, daaa?
BBBJust precis. På med handklovarna. Aj!!!
CheetaEeeeeeeee.
TarzanDet är bra, Cheeta, bit till, fiint, kniip. Kom. Vi tar lianen som kommer här.
 Swisch
TorstenDär försvann de, just som vi skulle avslöja dem. Jäklar.
BBBOm det nu var de.
Epilog 
BGOm det nu var de, ja. Men det lär vi aldrig få veta.
SSFramförallt inte om ni inte lyssnar på fortsättningen av…
BG…Birger Ballongen Bengtssons bravader.
  
GBNi har…
SS…som ni kanske har förstått…
GB…lyssnat till Birger Ballongen Bengtssons bravader.
BGRadioaktiva infall från riksradion i Malmö.
SSFör manus stod Gunnar Bernstrup och Stellan Sundahl…
GB…som dessutom medverkade, liksom producenten, Bengt Grafström.
BGTekniker var Björn Björne.
GBOch om ni undrar varför alla människor hurrar runt omkring er, så är det för att just dessa rader läses av Gunnar Bernstrup.
SS+BGOch för att de är mutade.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.