Prolog |
|
BG |
Riksradion i Malmö repar nytt mod och presenterar Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
|
|
BG |
Tidevarv komma och tidevarv försvinna. Svenska varv likaså. |
GB+SS |
Men inte Ballongen. |
BG |
Nävisst. Ballongen arbetar oförtrutet vidare i sin hårda kamp mot allt som rör sig, eller står still. Eller hur? |
GB+SS |
Vem är Ballongen? |
BG |
Minns ni inte det? Det var ju ni som nämnde honom. |
GB+SS |
Det har vi glömt. |
BG |
Har ni glömt? Låt oss då gemensamt friska upp minnet. Birger Ballongen Bengtsson slåss oförtrutet mot sin ärkefiende Alias Persson… |
|
B5 |
Generalen |
Bra komponerat. Utmärkt bra komponerat. Fortsätt med det, unge man. |
BG |
Vid sin sida har Ballongen sin kloke vapendragare… |
|
Svärd dras |
BG |
…Torsten och Barbro den heliga. |
|
Lösnäsans beskyddare |
BG |
Medhjälpare har även Alias Persson. |
|
B5 |
Generalen |
Upprepning. Inte fullt så bra. |
BG |
Nämligen den trearmade Lismajl Hejduk, invandraren från yttre rymden, som dessutom har ett tredje öga mitt uppe på huvudet. |
Undrande |
Vad ska det vara bra för? |
BG |
Ingen aning, men strunt i det. Kommer ni ihåg allt nu? |
BG+SS |
Nej. |
BG |
Jasså, inte. Ja, i så fall kan jag väl ta om det igen då, ta om det igen då, ta om det igen då… |
Producenten |
Aah, du, förlåt, kontrollrummet här, va. Ah, eh, du, det där har vi inte tid med, utan de får helt enkelt försöka hänga med ändå, va. Du, kör på med handlingen nu, va. Och så snabba på, vi är lite busy idag, va. Sidan två. |
BG |
Kör i vind. |
|
Vind |
BG |
Hallå! Alla mina manuspapper! De blåser bort! Jag vet inte vad jag ska säga!! Var är jag? V-v-v-vad är det som händer. V-v-v-v-vem är det jag ser där borta? |
Akt 1 |
|
|
Vinden susar i bakgrunden |
BBB |
Det är jag, Birger Ballongen Bengtsson själv. Jag går här tillsammans med Torsten. Du, Torsten. Har du tänkt på en sak? |
Torsten |
Hörru, Ballongen, jag har tänkt på många saker i mitt liv. |
BBB |
Ja, det fattar jag väl, men nu menade jag en särskild sak. |
Torsten |
Vilken? |
BBB |
Jaaee, kruxet är att jag inte minns det själv, men jag tänkte att om du hade tänkt på det så kunde du påminna mig om vad det var. |
Torsten |
Ballongen. Ska du aldrig lära dig att tänka och komma ihåg saker? |
BBB |
Både tänka och komma ihåg? Usch, det blir ju två saker på samma gång. |
Torsten |
Ja, det kanske är för svårt. |
BBB |
Men jag är en jäkel på att sälja jultidningar. |
Torsten |
Vad har det nu med saken att göra? |
BBB |
Ingen aning, jag bara nämnde det. Så blir det lite samhällssatir i det här programmet. |
BG |
Där lämnar vi Ballongen och Torsten i den vindpinade radiostudion. I stället beger vi oss hem till Alias Persson. |
|
B5 |
Generalen |
Ännu en upprepning. Det var illa. |
BG |
Nåja till hans… |
GB+SS |
Vems? |
BG |
Ni vet vem jag menar. |
GB+SS |
Alias Persson? |
|
B5 |
Generalen |
Ännu en gång? Nu får det baske mig vara nog. Nu går jag hem! |
|
Tramp, tramp, tramp. |
BG |
Ja, just han, ja. Kan vi gå vidare nu? |
GB+SS |
Kör på. |
BG |
Tack. Vi beger oss alltså till den slemme skurkens allra heligaste. Till det hemliga laboratoriet där mästerskurken själv just lägger fingrarna vid sin senaste uppfinning, allt medan Lismajl Hejduk läser en tidning. |
|
I det hemliga laboratoriet. |
|
Laboratorieljud i bakgrunden. |
AP |
Sådärja, Lismajl. Nu är det snart klart. Jag ska bara knyta den här rosetten, också. Lismajl, kom hit och tryck med ett finger. |
LH |
Jag kan inte högvälborne mästare. |
AP |
Varför kallar du mig inte vid mitt rätta namn? |
LH |
För att jag vill slippa den där musiken. Men jag kan inte hjälpa till. Jag sitter och läser min tidning och måste hålla i den med båda händerna. |
AP |
Jamen, så räck hit din tredje hand då, dummer. |
LH |
He, he. Ja, javisst ja. Var skall jag trycka? |
AP |
Här, såklart, på sidenbandet. Jag ska göra en riktigt fin rosett. |
LH |
Men vad skall nu detta föreställa? |
AP |
Ser du inte det? Jo, det ska jag berätta. |
|
Men först lite musik, aah. |
Akt 2 |
|
BG |
Sådär, ja. Då är vi tillbaka i handlingen. Men…kanske innan dess vill jag ändå passa på att göra lite reklam för… eh, eh, eh…ja, ni vet, den där bilen, som är så…bra. Man kan få den i fyra färger, med eller utan sollucka, jättebra bil, faktiskt. Den heter…mmh…fan, vi har ju fått femton tusen spänn för att göra reklam. Äh, jag kommer inte på namnet, just nu. Vi går tillbaka till handlingen i stället. |
|
I det hemliga laboratoriet. |
|
Laboratorieljud i bakgrunden. |
LH |
Nå, högvälborne bla, bla, bla. Vad skall nu den här manicken föreställa? |
AP |
Ser du inte det? Ser du inte att det föreställer en röd liten stuga, vid en sjö där solen just går ner… |
LH |
Det kan jag inte se. |
AP |
Dummer, jag skämtar. |
LH |
Ursäkta, jag förstod inte. |
AP |
Nä, humor tycks inte roa dig. |
LH |
Jo, våldshumor är väldigt rolig. Knirk. Krasch. Boom. Tjoff. Ha, ha. He, he, he. Det är väldigt roligt. |
AP |
Ja, ja, ja. Så primitivt. |
LH |
Ja, men roligt. |
Producenten |
Ah, ah, kontrollrummet här, va. Eh, villa nu inte in er i några underliga diskussioner, utan berätta vad den där manicken föreställer, va. Det är en massa lyssnare som har ringt och hört av sig och vill ha reda på det nu, va. Sätt igång. |
AP |
Ha, ha, haa. Det är en tidsmaskin. |
LH |
Vad skall det vara bra för, högvälborne namnet jag inte vill säga? |
AP |
Kalla mig inte så. Kalla mig Alias. Alias Persson. |
|
B5 |
AP |
Usch, herregud. Den glömde jag. Jag ångrar mig. Kalla mig i stället för…Glenn Campbell. |
|
B5 |
AP |
Inte det heller. Eh, kalla mig Ove Sundin. |
|
B5 |
AP |
Neej. Jag står inte ut. Kalla mig något, i alla fall. |
LH |
Vad jag vill? |
AP |
Ja, ja, ja. |
LH |
Okej, högvälborne vad jag vill. |
|
B5 |
AP |
Detta är fruktansvärt. Jag avgår ur programmet om ingen ändring kommer till stånd. |
Producenten |
Ah, ursäkta, va, kontrollrummet här, va. Vi begriper det inte. Det tycks vara så att man inte kan nämna ett endaste namn utan att den där jäkla Beethoven… |
|
B5 |
Producenten |
…börjar låta, va. Eh, vi undersöker felet om ni kör på så länge, va. |
AP |
Lismajl, vi stannar kvar i handlingen. Men vi flyttar oss i tid och rum, det kanske hjälper. Hoppa in i tidsmaskinen. |
LH |
Åh, vad spännande. Bara jag inte blir sjuk. På sjön blir jag så sjuk att jag blir alldeles grön. |
AP |
Lismajl, du är redan grön. Du är alltid grön. Din hud, eller vad man nu ska kalla det, är grön. |
LH |
Jag vet, men det är bara för att jag tror att jag är på sjön. Och försök inte med något annat, jag går ändå inte på det. |
AP |
Vad är detta? Måste allting trilskas idag? Nu beger vi oss iväg i tidsmaskinen. Hoppa in, då. |
|
Men först lite musik |
Akt 3 |
|
|
Ute i ödemarken |
BBB |
Oj, he, det slutade blåsa. |
Torsten |
Ja, nu kan man njuta av stillheten ett tag. |
BBB |
Innan såg man inte ett dugg, men det gör man nu. |
Torsten |
Vad säger du? Börjar det regna? |
BG |
Vi ber om ursäkt för den vitsen, men det var fru Hansson i västra Skrävlinge som absolut ville ha med den. Det är nämligen hon som har skrivit den. Mja, det kostar, så klart. Jag har fått två butterkakor och en mandelkrans. Mycket gott. Mhm. Ja, tillbaka till handlingen. |
BBB |
Torsten? Har du tänkt på en sak? |
Torsten |
Inte nu igen. |
BBB |
Nähä. Men du, tänk om vi skulle ta och leta reda på Alias Persson och se vad han håller på med. |
Producenten |
Ah, kontrollrummet här igen, va. Kan du ta om den sista repliken en gång till, va. Eh, det skulle in lite musik där du sa Alias Persson. |
|
B5 |
Producenten |
Eh, just den ja. Okej, va. Sidan sex. |
GB |
Okej. Jag tar om. |
BBB |
Nähä, nä. Men du, tänk om vi skulle ta och leta reda på Alias Persson. |
|
Hambo |
Producenten |
Eeaah, förlåt, va, det är nåt musiken idag, va. Det borde kommit något annat där, va. Eh, go ahead, boys. Vi jobbar vidare på felet. |
BBB |
Nå, vad säger du, Torsten? |
Torsten |
…Eh? Förlåt, jag hörde inte frågan. Vad sa du? |
BBB |
Jo, jag sa att… Ah, nä nu orkar jag inte längre. Vi gör nåt annat. |
Torsten |
Kolla, Ballongen. Vilken lattjo liten barre mitt ute i gröngräset. |
BBB |
Ett hus? Här, mitt ute i ödemarken? Vem vill bo här? |
Torsten |
Hörrudu, jag tycker nästan det verkar som någon som inte ville bli upptäckt. Huset är ju kameflerat. |
BBB |
Ja, ser du. Man har målat över det vita mexiteglet och hällt gräs och stenar på taket. |
Torsten |
Vi går in ifall ingen svarar på våra knackningar. |
|
Knack, knack, knack. |
Torsten |
Ingen hemma. Kolla! Dörrn är ju öppen. |
|
Järndörr öppnas |
BBB |
Nu, ja.Usch, vad mörkt. |
Torsten |
In med dig. |
|
Järndörr stängs |
|
I det hemliga laboratoriet. |
|
Laboratorieljud i bakgrunden. |
BBB |
Nu blev det ännu mörkare |
Torsten |
Tänd en sticka, vet jag. |
|
Tändsticka tänds |
BBB |
Åh, vad ljust det blev. He, nästan dagsljus. Men, så dum jag är. He, he, he. Det heter ju…solstickan. |
BG |
Vi ber om ursäkt även för den vitsen, men den var alltså beställd av en annan av våra sponsorer. Nämligen, eeh, eh. Vad heter de nu, de som gör såna här små trästickor, som ligger tätt packade i små askar med plån på…eh… vad heter de nu. Ååh, strunt i det. |
Torsten |
Har du sett, Ballongen? Vi har hamnat rakt i det allra heligaste. |
BBB |
Vaddå, heligaste? |
Torsten |
I Alias Perssons labb förstås. |
BBB |
Ha, ha, ha, ha. En sån slump. Eh, vi är bara… |
|
B5 |
Producenten |
Ah, förlåt igen, va. Den kom i alla fall, fast för sent, va. Ah, fortsätt, va. Orkar ni? Ah, det är snällt, va. |
BBB |
Jo, jag menade att vi bara stövlar rakt in i vår fiendes allra hemligaste gömställe, så här. |
Torsten |
Ja, det är sånt som annars bara händer i äventyrsberättelser. Det får mig att misstänka att detta är en äventyrsberättelse. |
BG |
Är det så? Är detta en äventyrsberättelse, där man låtit Ballongen och Torsten stövla rakt in i motståndarnästet bara för att få lite fart på handlingen? |
GB+SS |
Ja, så är det. |
BG |
Har ni kommit fram till samma svar? Skicka då in det till Röster i Radio och TV, Fack Stockholm, två hundra, eller nåt ditåt. Ni kan inte vinna nånting, men de blir så glada när ni lyssnare hör av er. Och nu, tillbaka till handlingen. |
|
Men först lite musik |
Akt 4 |
|
|
I det hemliga laboratoriet. |
|
Laboratorieljud i bakgrunden. |
Torsten |
Ballongen! Vi gömmer oss bakom bordet där borta. |
BBB |
Varför ska vi gömma oss? |
Torsten |
Dumskalle! Fattar du inte att Alias och Lismajl kan komma när som helst och då kan vi överraska dem. |
|
Knack, knack, knack. |
BBB |
Det knackade. |
Torsten |
Öppna då. |
BBB |
Men tänk om… |
Torsten |
Inga om. Öppna. |
|
Dörr öppnas |
|
Swisch |
Budbärare |
God dag, det var telegram. |
|
hcsiwS |
BBB |
Han försvann igen. Först kom han och sen försvann han. |
Torsten |
Vad är det för konstigt med det, då? |
BBB |
Han knackade innan han kom. |
Torsten |
Du har förmodligen hört i syne. Stäng dörrn och öppna telegrammet. |
|
Järndörr stängs |
Torsten |
Vad står det? |
BBB |
Eh, kontrollrummet här, va. Stopp. Ledsen att musiken uteblev när Torsten nämnde den där boven, va. Stopp. Här kommer i stället, va… |
|
B5 |
BBB |
Stopp, va! Stopp. PS! Alias Persson… |
|
B5 |
BBB |
Där satt den, va. Stopp. …och Lismajl Hejduk kommer strax, va. Stopp. Göm er bakom bordet där borta, va. Stopp. |
Torsten |
Ja, det var ju det jag sa från början, ju. |
|
Swisch, swosch, swisch, swosch. |
Torsten |
Hör du? Ner bakom bordet. |
BBB |
Titta. E-en stor ap-apparat tonar liksom fram mitt i rummet. Och se vem som sitter i den. |
Torsten |
Ja visst. Det är Alias…sscchh…Persson. |
BBB |
Dai, dai, dai, daaaaa!!!!! |
Torsten |
Sch, är du inte klok, vill du att de ska höra oss, va? |
BBB |
Förlåt, Torsten. Eh, såg du att Lismajl Hejduk också var med? |
Torsten |
Jag hann inte säga det innan du avbröt. Sch. Tyst nu så vi får höra vad de har för sig. |
|
Men först, some music |
Akt 5 |
|
BG |
Innan vi fortsätter den spännande handlingen, ska vi kanske förklara det här med Beethovens femma som tycks spöka i programmet. Det är nämligen så, att normalt spelas denna melodi, eller åtminstone en bit av den, då Alias Perssons… |
|
B5 |
BG |
…namn nämns, precis. Men nu tycks det ha blivit fel på något vis, så att musiken inte kommer där den ska. Eh, men det gjorde den ju alldeles nyss, förresten. Då var det inget fel. |
|
I det hemliga laboratoriet. |
|
Laboratorieljud i bakgrunden. |
LH |
He, he. Högvälbo… |
AP |
Atatatatatata. Tyst nu. Vi tar inga risker. Inga namn. |
LH |
Nåja, det är i alla fall genitalt med den tidsmaskinen. |
AP |
Jag är ganska nöjd själv, faktiskt. Tack vare denna maskin kan vi blixtsnabbt slå till och stjäla enorma förmögenheter i svunna tider. |
LH |
He, he, he. De stackarna vi nyss rövade av blev nästan skrämda från vettet. |
AP |
Det var spanjorer, Lismajl. De var på väg från sydamerika med väldiga guldskatter. |
LH |
Och nu har vi lagt beslag på dem. Synd att vi inte kunde forsla hem allt på en gång. |
AP |
Ja, det gör ingenting. Vi reser dit igen. Sextonhundranie var det väl. I mars. |
LH |
Nej, det var sextonhundratjugoett, i september. |
AP |
Jamen, du Lismajl, det vet väl jag bestämt att det inte var. Du skulle ju hålla reda på tidskoden, det sa vi ju. |
LH |
Ja, ja, men strunt i det. Vi kan resa tillbaka till en annan tid och stjäla andra skatter. |
AP |
Ja, det har du ju förstås rätt i. He, he. Detta är verkligen genialiskt. |
LH |
Ja, femotenalt genitalt. |
Torsten |
Hör du, Ballongen? De susar tillbaka i tiden i den där manicken. |
BBB |
Och så stjäl de allt vad de kan. |
Torsten |
Just det. Säkerligen för att Alias Persson… |
Producenten |
Dai, dai, dai, daa. Ja, förlåt, va. Jag gjorde den själv, för vi har inte fått bukt med femman än, va. |
GB |
Det kan inte vara något fel på inspelningen? |
Producenten |
Jo, det kanske det kan vara. Men-men-men jag har bara den här femman, va, här ute, va. Resten är tior, va. |
GB |
Jamen jag kan växla en tia. Jag har två femmor här. |
Producenten |
Så bra, va. Toppen, va. Verkligen toppen, va. Jag kommer in, va. |
|
Dörr öppnas |
Producenten |
Här har du en tia, va. |
GB |
Ja, okej. Här är två femkronor. Hoppas att det fungerar. |
Producenten |
Ja, det är toppen, va. Jag kilar ut nu igen, va. Kör vidare. |
|
Dörr stängs |
BG |
Vi ber om ursäkt för de här ideliga avbrotten, som dock inte kan undvikas då våra sponsorer kräver att få utrymme i programmet för sin reklam. Nästa sponsor, förresten, är Sveriges försvar. |
|
Pang! Pang! Weoooo! |
Generalen |
Sveriges försvar. Nu med skarpa skott. |
Reklamflicka |
Just det. I försvaret skjuter man verkligen skarpt. |
BG |
Tack. Och därmed åter till handlingen. |
|
Men först lite musik |
Akt 6 |
|
|
I det hemliga laboratoriet. |
|
Laboratorieljud i bakgrunden. |
BBB |
Torsten. Ser du så mycket guld och silver de lastar ut ur tidsmaskinen? |
Torsten |
Visst, det blir mycket klöver av det. Pengar som säkert ska användas i nån djävulsk plan, för att åter försöka erövra världsherraväldet. |
BBB |
Kommer det i detta avsnittet? |
Torsten |
Ah, knappast. Du vet, det är kort om tid. |
BBB |
Eh. Men nu hoppar de in i maskinen. Vart ska de nu? |
Torsten |
Det finns bara ett sätt att ta reda på det. Ta fast i maskinen. |
BBB |
Jag springer redan. Skynda dig, Torsten! |
Torsten |
Håll fast i vad du kommer åt, Ballongen, så håller jag dig i ena foten. Nu far vi! |
|
Swisch, swosch, swisch, swosch. |
|
I Dodge city. |
|
Hästljud i bakgrunden |
BBB |
Är vi redan framme? |
Torsten |
Jag tror det. Men vi får skynda oss att springa undan, så att inte de andra upptäcker oss. Kom, vi gömmer oss bakom huset där borta. |
BBB |
Jag undrar var vi är. |
Torsten |
Du menar väl, när? |
BBB |
Ja, ja, he. Just det. Jag undrar när vi är…här. |
Torsten |
Den fjärde februari. |
BBB |
Jamen, det är ju idag. |
Torsten |
Såklart. Det är ju nu vi är här. |
BBB |
Var? |
Torsten |
I Dodge city. |
BG |
Ovanstående orts namn får på inget vis uppfattas som reklam för den i och för sig alldeles utmärkta bilen Dodge. Dodge har nämligen inte betalt några sponsorpengar till oss, som til exempel, eh…eh, ja, den där väldigt stora koncernen där över, de som gör den där fantastiska bilen fe-fe-fe, fo-fo-fo, che-che…Ja-jag kommer…jag kommer inte på det. Eh. Tillbaka till Dodge. City alltså. |
BBB |
Menar du att vi är mitt ute i vilda västern? |
Torsten |
Javisst. Kolla där, där borta kör de med en revolverduell. |
|
Pang! Pang! |
BBB |
Det var värst. Eh. Undras om Buffalo Bill är här? Eller Kit Carson, eller Tom Mix, eller kapten Micki, eller Frisco Kid, eller… |
Torsten |
…Alias Persson? |
|
B5 |
Producenten |
Ah, nu. Ah, nu fungerar det, va. Skönt! Härligt! Bra! Knip! Fortsätt så, pågar. Kör hårt! Shoot, va. |
BBB |
Åh, Torsten. Jag glömde att det var dem vi skulle ha fatt i. Varför tror du att de har tagit sig hit, till vilda västern? |
Torsten |
För att råna banken, såklart. Sen försvinner de tillbaka till våran tid och då blir det väl Jesse James som får skulden. |
BBB |
Då har vi inget annat att göra än att skynda oss till banken, så kan vi lägga oss i bakhåll. |
Torsten |
Just precis. Vi ilar dit. |
|
Klipp, klopp, klipp, klopp. |
|
I banken. |
|
Sorl i bakgrunden. |
BBB |
Ja, då kan de komma. |
Torsten |
Just precis. Och här kommer de! Med snusnäsdukarna för munnen och hela baletten. |
BBB |
Har de balett med sig? |
Torsten |
Visst, en hel can-can-balett. |
BBB |
Åh, den vill jag titta på. |
Torsten |
Dummer! Fattar du inte att det bara är ett talesätt. Och hela baletten… Aha! Akta, nu kommer de. |
|
Men först lite musik |
Akt 7 |
|
|
I banken. |
|
Sorl i bakgrunden. |
|
Pang! Pang! |
Billy the kid |
Hands up. Hand over the money. |
BBB |
Vad säger han? |
Torsten |
Upp med händerna och hit med pengarna. |
BBB |
Aha, det var det dummaste. Man kan väl inte räcka upp händerna och räcka över pengarna på samma gång? |
Torsten |
Ja, försåvitt man inte har pengarna på hyller uppe på väggarna. |
BBB |
Eeeh. Nähä. Just det, nä. |
Torsten |
Nämen, nu tar vi dem. Har du en pistol? |
BBB |
Nej, men jag…jag håller ner handen i fickan och så pekar jag med den ena fingern, då, så ser det som om jag hade en pistol där. Kom igen! Giddyup! Hello! Game is over! Hands upp, själva! |
Billy the kid |
Who the hell are you? |
BBB |
I am Birger Ballongen Bengtsson, from Sweden. Och jag vet nog vem du är, för du är Alias Persson. |
BG |
(Visslar B5) Ja, förlåt. Det var inte rätt variant nu heller. |
BBB |
Och han där borta vid dörren är Lismajl Hejduk. |
Billy the kid |
What are you talking about? Do you really want to know who I am? I am…Billy the kid, mblblblblbl. |
|
Riiiv |
BBB |
Han rev av sig näsduken. |
Torsten |
Och han liknar inte alls vår man, precis. |
BBB |
Och han som håller vakt där borta vid dörren. Han har inte tre armar. |
Torsten |
Då finns det bara en lösning. |
BBB |
Det är Billy the kid! |
Billy the kid |
Well, what do you say? Huh? Do you wanna dance? |
|
Pang! Pang! Pang! |
BBB |
Uj! Uj! Well, eh, sorry. Vi tog fel. Vi skulle till en annan bank, där några vi känner ska till och råna. Eh, ursäkta oss. Vi ska inte störa. Råna ni lugnt vidare. |
Billy the kid |
Hmmm, you are scared, my friends. |
BBB |
Rädd? Eeh, ja, det är jag. Eh. Nej, förresten. Det är jag inte. Här har du, din tölp. |
|
Smack |
Billy the kid |
Uuuuh! |
Torsten |
Bravo, Ballongen! Du har slagit ner Billy the kid. Det är säkert en reward på honom, fast det har vi inte tid med. Vi måste hitta Alias och Lismajl. Tillbaka till tidsmaskinen. |
BG |
Medan Ballongen och Torsten springer tillbaka till tidsmaskinen, kan vi andra kanske gemensamt nynna det där avsnittet av Beethovens femma, ni vet, som egentligen borde ha funnits med här. Vi tar den tillsammans, allihop. Ett, två, tre… |
Allihop |
Na, na, na, naaa. |
BG |
Tack, mina vänner. |
|
I Dodge city. |
|
Hästljud i bakgrunden |
BBB |
Borta! Tidsmaskinen är borta! |
Torsten |
Jag fruktar det värsta. |
BBB |
Vad är det? |
Torsten |
Att de bara mellanlandade i Dodge city för att kolla läget, men gav sig vidare till ett annat århundrade när de såg att Billy the kid var på gång och redan höll på att råna banken. |
BBB |
Ooh. Vad ska nu Barbro den heliga… |
|
Lösnäsans beskyddare |
BBB |
…säga? Här sitter vi fast, och där hemma väntar hon med maten om hundra år. |
Torsten |
Jamen, lugn Ballongen. Då har hon ju i alla fall inte börjat laga den ännu. |
BBB |
Du menar att vi har en chans att stoppa henne? |
Torsten |
Ja, kanske inte direkt. Men ändå på sätt och vis. Men det blir värre med…ja, du vet vilka jag menar. |
BBB |
Jag vet. Nu är det fritt fram för dem att ta världsherraväldet. |
Torsten |
Och vi får gå här och skrota i vilda västern. |
BBB |
Fy tusan. Fast det ska bli kul att träffa såna man annars bara har sett på film. |
Torsten |
Jamen, det är en hård värld. Det har man ju förstått. |
Epilog |
|
BG |
Är detta slutet på sagan om Birger Ballongen Bengtsson och hans tappra kamp mot mästerskurken Alias Persson? |
SS |
Vi har ingen aning, men vi får väl göra som ni. |
GB |
Nämligen lyssna på nästa vecka, då fortsättningen inte följer i… |
BG |
Birger Ballongen Bengtssons bravader |
|
|
SS |
Ni har, av allt att döma, lyssnat på Birger Ballongen Bengtssons bravader. |
GB |
Ett radioprogram av och med Gunnar Bernstrup och Stellan Sundahl. |
BG |
Bengt Grafström, en ung man och snygg, i sin bästa ålder, var både producent och medverkande. Hur hinner han med allt, egentligen? |
SS |
Krister Pettersson var tekniker… |
GB |
…och programmet var inspelat på Bahamas. |
BG |
Och anledningen till detta är att våra sponsorer öst så mycket pengar över oss, att vi inte kunnat göra annat än unna oss den här lyxen. |
SS |
Nästa vecka sänder vi från Hawaii. |
GB |
Eller Saint Moritz. |
BG |
Vad det blir avgör jag, Bengt Grafström, som sköter förhandlingarna med programmets sponsorer. Samtidigt som jag alltså medverkar och… |
GB+SS |
Därmed bastu! |